02
октомври
2012

12 стъпки към по-добрата навигация

02
октомври
2012
12 стъпки към по-добрата навигация

За навигацията в уеб сайта трябва да се мисли като за важен инструмент, който се използва от потребителите. Тя съществува, за да им помага да вървят по пътя си в сайта. Това означава, че трябва да е изградена специално за хората, а не за този, който поръчва сайта.

За да имате сполучилива и добре служеща навигация тя трябва да е изградена съобразно следните стъпки:
1. Планиране
Планирането е един от най-важните етапи в уеб дизайна. Трябва много добре да се планира съдържанието и навигацията, още преди да се е написал какъвто и да било код. Необходимо е да се помисли как един потребител ще стига от точка А до точка Б и то по възможно най-кратния и бърз начин. Най-важно съдържание трябва да е лесно достъпно и да се намира в по-горно равнище на йерархията.
2. Консистентност
Навигацията трябва да има консистентност, еднаквост във всички страници и под-страници. Това означава, че трябва винаги да е на едно и също място, да изглежда по един и същи начин. Така потребителите свикват да я използват и няма да изпадат в неведение докато я търсят на най-различни места.
3. Минимален брой кликове
Потребителите трябва да стигат до желаната информация по най-бързия начин. Това значи, че броят кликания в сайта или онлайн магазина трябва да се запази до минимум. Ако един посетител трябва да отдели повече от минута, за да намери търсеното съдържание, то значи, че навигацията Ви има проблем.
4. Началото
В днешно време много често се среща вариант, в който логото води към началната страница на сайта. До голяма степен браузващите потребители са свикнали с този модел и очакват да го открият във всички сайтове. В определени случаи е добро решение да се добави и бутон Начало в навигационното меню. Това ще гарантира на потребителите, че ако се изгубят в сайта, винаги могат да стигнат до неговото начало.
5. Търсене
Търсачката е един жизнено важен компонент от навигационното меню. Потребителите трябва да имат възможност да извършват търсения във Вашия уеб сайт или онлайн магазин. Особено ако имате голямо по обем съдържание или сериозна номенклатура със стоки. Търсачката ще помогне на потребителите веднага да намерят търсеното без да се лутат из различните секции и под-секции.
6. Точни наименования
Може би сте попадали на уеб сайтове, чийто бутони носят “креативни” наименования. Това на пръв поглед може да изглежда забавно, но в действителност само обърква потребителите. Това, че на Вас подобен подход може да Ви се струва интересен не означава, че хората ще разберат за какво става въпрос. Придържайте се към ясните и точни описания.
7. Страницирането
Някои сайтове имат само бутони Назад и Напред, което не дава никаква яснота за броя страници, които потребителят преглежда (примерно в продуктовия каталог или блог секцията). Помислете как би Ви се сторила една книга без означение на броя страници. Това е много важно особено за блогове и електронни магазини, където съдържанието е много голямо.
8. По-кратичко
Посетителите не обичат да четат огромни блокове с текст. Те сканират съдържанието в търсене на това, което ги интересува. Точно поради тази причина е достатъчно да се подаде извадкова информация и бутон-линк, който да отваря пълното писание.
9. Карта на сайта
За по-малките сайтове не е от такова значение, защото съдържанието в тях е скромно. Но ако имате голям сайт с много страници и под-страници, то определено ще се нуждаете от карта. Тя помага на потребителите да прегледат структурата на сайта Ви и по този начин да достигнат до желаната дестинация и то бързо.
10. Пътечка с трохички
Пътечката се поставя в горната част на страниците и посочва пътя, по който се движи потребителят. Символизира мястото, от което е започнал своето пътуване през сайта, дестинациите, през които е преминал и страницата, на която се намира в момента. Това помага на сърфиращия да се ориентира по-лесно къде е във всеки един момент, като може да се върне стъпка или няколко назад.
11. Придържане към най-важното
Прекалено големият брой линкове и бутони в навигацията могат само да я опропастят. В основната навигация на уеб сайтовете и онлайн магазините трябва да са изведени най-важните неща. Всичко останало може да се сложи на едно или две нива по-надолу.
12. Тестове
В края на всяка една разработка идва много важен момент - тестването. Цялата навигация трябва да се тества много щателно. Проверка се извършва и на различни браузери, за да се провери стабилността. Сред най-ползваните са Chrome, Firefox, IE, Opera, Safari.
Следвайки тези дванадесет стъпки, Вашият сайт или онлайн магазин ще бъде с отлична навигация и ще позволява на потребителите да стигат до желаното съдържание.
Категории: Уеб сайтове Тагове: Уеб сайт, Уеб дизайн, Сайтове, Сайт
Обратно