26
ноември
2012

Възможностите и предизвикателствата пред responsive дизайна

26
ноември
2012
Възможностите и предизвикателствата пред responsive дизайна

Можем буквално да видим как таблетите и смартфоните се множат и се превръщат в основно средство за връзка с интернет. Хората са свикнали интернет да представлява значима част от ежедневието им и посредством мобилните устройства си осигуряват възможността постоянно да бъдат включени към глобалната мрежа.

Тази значима промяна в начина, по който потребителите консумират интернет съдържание се отразява на уеб дизайна. Вече е наложително бизнесите да имат оптимизиран за мобилни устройства уеб сайт. Начините за осигуряване на уеб присъствие са: мобилен уеб сайт или мобилно приложение (app). В последно време все по-сериозно се дискутира и темата за така наречените responsive сайтове.

В тази статия ще разгледаме възможностите и предизвикателствата пред responsive уеб дизайна.

Възможностите, които дава responsive дизайнът
Идеята зад responsive дизайна е, че пасва буквално на всякакви екрани - PC, лаптоп, таблет, смартфон и всички хибридни устройства между тях. Responsive сайтовете използват гъвкава структура, която им позволява да се нагаждат според устройството, през което се отварят. Можем да ги наречем умни сайтове, защото разбират през какво устройство биват извиквани и се нагаждат в зависимост от неговите особености.

Нека прегледаме част от предимствата, които произлизат от използването на responsive design.

1. Поддръжката
С responsive дизайна имате за поддържане само един уеб сайт. Докато интернет сайтът се нагажда за различните екрани, съдържанието си остава същото. Ако решите да добавяте съдържание, то се обновява еднократно.

Това е важно за сайтове, които имат много динамика в съдържанието си. По този начин се спестява време и съответно пари. Това е по-лесно в сравнение с поддържането на отделни версии на един и същи сайт.

2. Консистентност
При положение, че една версия на уеб сайта работи на всички устройства и екрани, много по-лесно се запазва еднаквостта и идентичността на бранда. Това помага на потребителите да разпознават бранда, без значение през каква машина посещават сайта му.

3. Ползваемост
Responsive дизайнът е приятелски настроен към потребителите (user friendly). Не само потребителите ще могат по-лесно да разпознават един бранд, използвайки мобилното си устройство, но и вече ще са свикнали с неговия сайт. Това е важно, защото потребителите нямат очаквания за различно съдържание и структури, само защото използват умно устройство.

Добрата ползваемост е тази, която покрива очакванията на потребителите. Ако постигнете това, то сайтът Ви ще е прекрасно място за навигиране и търсене на информация. Добрите впечатления увеличават шанса за повторно посещение и покупка.

4. Няма пренасочвания
Фактът, че имате една версия на сайта, която се отваря през всички устройства, означава, че не трябва да се безпокоите за пренасочвания от конвенционална към мобилна версия на сайта и обратното. По този начин потребителите ще влизат на страниците Ви без значение какво устройство използват.

5. Времето за зареждане
Потребителите, които отварят сайтове през бърза WiFi връзка или са включени директно с кабел, нямат никакви проблеми с обема на съдържанието, което подавате. Но онези, които наричаме мобилни потребители, използващи 3G (и 4G) връзки ще Ви бъдат много благодарни, ако съдържанието им се подава в по-малък обем. Не бихме определили текстовете като проблемни, по-скоро обръщаме внимание на изображенията. Те могат да окажат сериозно влияние върху времето за зареждане. Съответно всичко се прави максимално олекотено, компресирано, за да не затормозява и изнервя мобайл потребителите.

Предизвикателствата на responsive дизайна
Responsive уеб дизайнът е относително нов подход. Има противоречиви мнения за неговото бъдеще. Говори се и се пише, че е само временен тренд, от друга страна се обяснява, че това е новият начин, по който трябва да се мисли. За да не навлизаме в подобни спорове, направо продължаваме към предизвикателствата, които може да възникнат при използването на такъв подход.

1. Времето за изработка
Изработката на responsive уеб сайт изисква доста време. За сравнение изработката на стандартен уеб сайт за десктоп машини изисква много по-малко време в сравнение с аналогичен responsive. Responsive сайтовете изискват много повече време за подготовка, изработка и най-важното тестове.

2. Различните устройства си остават различни
Създаването на версия на уеб сайт, която да работи еднакво добре на всички устройства е пресилено изказване. Вярно е, че съдържанието и уеб сайтът са едни и същи, но независимо от това всяко едно устройство изисква различен начин на мислене и подход.

Докато десктоп версията на един уеб сайт може да показва много съдържание наведнъж, при по-малките екрани ситуацията е по-различна. Там трябва много внимателно да се прецени кое е от най-голямо значение.

3. Различни устройства и различна интеракция
Конвенционалната версия на уеб сайта не е различна само на теория, но и в практическо отношение. Интеракцията с нея става посредством клавиатура и мишка, неща които отсъстват при таблетите и смартфоните. При умните устройства се използват предимно ръце, пръсти. Рядко потребителите включват към компклекта си от десет пръста аксесоари като клавиатури и стилуси.

4. Скалирането на изображения
Препятствие при responsive дизайна е скалирането на изображенията. Проблемът е, че това трябва да се случва за най-различни устройства с най-различни екрани.

5. Навигационните менюта
Навигационните менюта са изключително важна част от всеки уеб сайт. Интересен е моментът, когато един конвенционален уеб сайт има огромна информационна база, множество менюта и подменюта. Това всичко трябва да се пресъздаде по някакъв начин за по-малките екрани. Именно тук се появява трудният момент, за да се получи адекватен краен резултат, всичко трябва да е добре премислено и изпълнено.

Храна за размисъл
Върху избора за responsive версия на уеб сайта или конвенционална плюс допълнителна, която да е оптимизирана за мобилни устройства, влияят много неща. Ако се избере responsive варианта, то трябва да се има предвид следното:

Подготовката е ключът към успеха
Още преди да се започнат разговори за дизайни, картинки и прочие, трябва да се премисли много подробно каква ще бъде структурата на съдържанието.

Старт от нулата
Направата на responsive версия означава, че сайтът трябва да бъде изграден от нулата. Опитите за корекции на няколко места няма да доведат до желания ефект. Генерално погледнато новият сайт може да наподобява визията на стария, но самите му кодове ще са изградени по друг начин.

Тестове
Тестовете са от огромно значение за успеха на един уеб сайт без значение конвенционален или responsive. Разликите между обикновените екрани и тези с touch технология са много сериозни. Именно поради тази причина не трябва да се прибързва с пусковия срок, а всичко трябва да се ревизира щателно.

Категории: Уеб сайтове, Сайтове за мобилни устройства Тагове: Уеб дизайн, Сайтове, Сайт, Мобилни сайтове, Мобилен уеб сайт
Обратно