5 психологически принципа, приложими в уеб дизайна

Как използването на основни постулати от психологията помага за въвличането на потребителите и превръщането им в клиенти

За създаването на уеб сайтове, които наистина помагат за маркетинга и продажбите, е важно да се знае как дизайна може да мотивира потребителите да предприемат действие, вместо просто да разгледат и да си заминат. Леки и често не много лесно видими щрихи могат да имат огромен ефект. Тук идва ролята на психологията.

Има различни фактори, които произвеждат ефект у хората на подсъзнателно ниво, без те дори да се замислят. Когато дизайнерите са наясно с тях обаче, една уеб страница може да грабне потребителя за секунда. Запознайте се с пет психологически похвата, които могат да се приложат при създаването на уеб сайт за печелене на повече клиенти.

1. Златното сечение
Известна още като божествена пропорция (1:1.61), тази закономерност е в основата на създаването на шедьоври в изкуството, архитектурата и музиката и може да се приложи и при изработката на модерни уеб сайтове. Тя е свързана с числата на Фибоначи и с така наречената златна спирала. Психолозите са установили, че хората са привлечени от предмети, създадени при спазването на тази пропорция. Когато тя се използва за дизайна на уеб страници, те правят по-силно впечатление на потребителите и стават по-лесни за запомняне.

Ето един прост пример. Ако създаваната уеб страница има ширина от 900 пиксела, при разделянето на това число на 1.61 ще се получи 559 - оптималната ширина на централния елемент. Цялата страница може да се направи така, че златната спирала да се впише в нея за най-добър резултат.

2. Психология на цветовете
Когато се избира цветова палитра за уеб сайта е важно да се подберат не просто красиви цветове, а такива, които ще накарат потребителите да станат клиенти. Психологическите изследвания върху поведението разкриват, че често хората вземат решение за покупка само въз основата на цвета. Дори имената на цветовете могат да окажат въздействие. В козметичната индустрия например се отделя огромно внимание на имената на продуктите за разкрасяване. Много по-лесно е да се заплени една клиентка, когато ѝ се предлага прасковено червило, а не просто розово червило.

Същият принцип може да се приложи и в уеб дизайна, като се подберат цветове, които да въздействат на потребителите на конкретния бранд. Когато брандът е добре познат се използват цветовете, характерни за него. В случай, че не е така, може да се подберат цветове, които се асоциират с продуктите му и които са предпочитани от целевата му аудитория. Използването на А/В тестове помага при вземането на окончателното решение.

3. Законът на Фитс
Този закон може да се приложи при взаимодействието на потребителите с уеб сайта. Той се занимава с това да улесни уцелването на мишена от дистанция чрез местенето на ръката от една точка до друга. В нашия случай, той може да се отнесе до това колко далеч трябва да се придвижи курсорът на мишката, за да се натисне бутонът за предприемане на действие. Колкото е по-малък този бутон и колкото по-далеч от основното съдържание се намира, толкова по-ниска ще е точността. За това, той трябва да е възможно по-голям и да се постави максимално близо до основното съдържание.

Когато се предлага оферта и има два бутона, за приемане и отказ, е добре първият да е по-голям и по-ярък. Този за отказ може даже да не се оформи като бутон, а просто като кратък текст. Също така, двете опции трябва да са достатъчно раздалечени, за да се елиминира рискът от това потребителят да избере тази, която не иска, погрешка. Много внимателно трябва да се подходи при прилагането на този принцип в адаптивния уеб дизайн, където е необходимо съобразяване с големината на екраните на различни устройства и с двете ориентации при смартфоните и таблетите.

4. Психология на избора
Най-лесният начин да се направи продуктова страница е на нея да се сложат всички продукти в съответната категория, но този подход не работи. Проучванията показват, че потребителите се затрудняват и дори отказват да вземат решение, когато имат прекалено голям избор. Това е така защото се поражда неувереност и дори чувство на разочарование, когато човек се пита дали някои от стоките, от които „се лишава“, няма да са по-добри.

Какъв е изводът? Страниците на уеб сайта трябва да бъдат максимално изчистени - без прекалено дълги и сложни менюта и много и различни бутони. Що се отнася до подреждането на продуктите, е добре да се слагат достатъчно големи снимки с по-голямо разстояние между тях. По същия начин когато се предлага планове и пакети с услуги, трябва да има сравнително малък брой опции, най-добре не повече от пет.

5. Социалното доказателство
Така наречените когнитивни изкривявания са нещо нормално за човешката природа. Те най-често са вярвания, които имат влияние върху поведението. Важно е както за бранда, така и за разработчика да има добра представа как те определят действията на потребителите на уеб сайта.

Едно от най-често използваните когнитивни изкривявания в маркетинга е социалното доказателство, известно също и като информационно социално влияние. При него хората приемат, че действията на другите са правилните и за тях и шансът да ги предприемат се увеличава неимоверно. Когато много потребител са купили продукт и са го харесали и споделили в социалните мрежи, това е доказателство за неговото качество и стимулира другите също да го закупят.

Има различни начини да приложите принципа за социалното доказателство на Вашия уеб сайт. Препоръките, особено тези със снимка на щастлив клиент, използващ продукта, имат положителен ефект. Когато са заснети на видео притежават дори по-голяма тежест, тъй като се смятат за по-достоверни.

В случаите, когато фирмата работи с бизнес клиенти, на страниците на сайта ѝ могат да се сложат и техните лога. На него също така може да се покаже и броят на феновете на бранда в социалните мрежи. Този принцип е приложим и за броя на споделянията на промоции, блог постове и друго съдържание, което привлича потребители.

Психологически похвати за по-високи резултати
С прилагането на похватите, представени тук, уеб сайтът ще има още по-добро представяне по отношение на основната си цел - да печели клиенти за бизнеса. Това не представлява допълнително усложняване при изработката от технологична гледна точка, поне в повечето случаи, но изисква по-задълбочено проучване на таргет аудиторията и по-прецизна работа и креативност при подготовката на концептуалния дизайн на сайта. За това е необходимо да се доверите на разработчик с голям и разнообразен опит в тази област.
Свържете се нас, за да разберете как ние можем да изградим печеливш уеб сайт за Вашия бизнес, като изпратите онлайн запитване тук.
Споделете в: