Тактики за задържането на потребителите на мобилното приложение

Какво да предприемете, за да накарате потребителите на апликацията на Вашия бранд да я ползват често в дългосрочен период

Фирмите доста често пренебрегват маркетинговите аспекти при пускането и при поддържането на собственото им мобилно приложение и това може да им изиграе лоша шега, дори и апликацията да работи перфектно и да предлага невероятно потребителско преживяване. Тактики като предлагането на оферти с отстъпки за хората, свалили приложението, често имат временен ефект. За това е важно да се концентрирате върху такива, които ще ви донесат траен успех в популяризацията на Вашето мобилно приложение.

Защо невинаги е лесно да се задържат потребителите?
Всичко опира до създаването на връзка. Когато потребителите се чувстват свързани с приложението и бранда като цяло, на тях ще им е много по-трудно да се откъснат задълго. Това ни води до следващия важен въпрос.

Как да направите Вашето мобилно приложение значимо за потребителите?
Има много техники и инструменти, които можете да използвате, като усъвършенстване на UX дизайна (дизайна на потребителското преживяване) и пускането на push notifications (известия, които потребителите получават от апликацията, дори и да не я ползват активно в съответния момент). За да приложите ефективна тактика чрез тях обаче, Ви е необходимо да познавате потребителите и техните нужди в детайли. Добрите брандове са отражение на това, което хората търсят.

Наистина ли познавате добре потребителите?
Като първа и най-важна стъпка трябва да разбирате Вашата таргет аудитория и какво те очакват от Вашето мобилно приложение. В миналото лоялността към брандовете беше по-силна, докато съвременните потребители все по-често търсят разнообразието. Те са на ти с технологиите, добре информирани за различните възможности и решение да опитват нови и нови неща. Тези фактори са дори по-засилени що се отнася до мобилните апликации.

Ето и причините за това:
Широк избор от мобилни приложения - Много категории, като доставката на храна например, са преситени. Това подтиква потребителите да пробват най-новите възможности с цел да получат още по-добро преживяване. Често се случва и употребата на повече от едно приложение от една категория за постигане на подобни цели, в зависимост от контекста. Използвайки посочения пример, даден потребител може да поръчва храна за офиса през едно приложение, и вечеря за вкъщи през друго.
Отличителните разлики невинаги са големи - Нерядко се случва приложенията в конкретна категория да се различават основно по дизайна, но не и по функционалностите и пътя на потребителя. Това в никакъв случай не помага на конкурентоспособността.
Доверие се гради трудно - Когато един бранд е нов, потребителите имат нужда от време, за да оценят както него, така и мобилната му апликация. Ако са доволни от преживяването, ще се задържат, но ако се появи дори и малко неудобство, могат да отидат другаде, а това е изключително лесно, както вече отбелязахме.
Пробването на различни опции не носи почти никакъв риск – Свалянето на мобилно приложение не е като да си купиш телевизор или смартфон. То става за секунди и в повечето случаи не изисква никакви средства. Тази особеност на пазара допълнително увеличава конкурентния натиск.

След внимателен анализ на гореизброените точки ще открием, че потребителите търсят разнообразие най-вече поради:
- Любопитство
- Скука
- Новост - нужда от нещо ексклузивно
Ако можете да отговорите на тези три изисквания, Вашето мобилно приложение ще има високи шансове да спечели доверието и лоялността на потребителите.
Разберете как да направите това.

Любопитство: Как да сюрпризирате потребителите
В живота понякога има щастливо стечение на обстоятелствата, но когато става въпрос за Вашето мобилно приложение, не можете да оставите всичко на случайността, а напротив - необходимо е инженерство от Ваша страна.

Една от най-добрите тактики е да се изпращат push notifications в определен контекст, когато могат да са изключително полезни на потребителя. Контекстът може да се дефинира от фактори като локация и търсене чрез смарт устройството. Ако вземем примера с едно новинарско мобилно приложение, то може да изпрати известие за последните регионални новини, според местонахождението на потребителя.

В случая е важно да се прецизира както контекстът, така и времето на пращането на известието. За това са необходими събирането, анализирането и интерпретирането на значителни количества данни от множество смарт устройства. Когато самото приложение е изградено така, че да може „да усеща“ контекста и да му отговаря, тогава на потребителите може да се предложи едно уникално персонализирано преживяване.

Скука: Как да избегнете застояването на едно място
Предсказуемостта е скучна. Ако искате потребителите да останат ангажирани задълго, трябва да разкривате възможностите на Вашето мобилно приложение постепенно, а не да им давате „цялата торта“ наведнъж. Вместо да предлагате всички функционалности накуп при самото пускане на апликацията, можете да отложите включването на някои на по-късен етап.

Друг вариант е на първо време да се разработи приложение с основни функционалности и после да се следва конкретен план за развитие, който да обогати преживяването максимално. Предимството на тази тактика е, че брандът, както и разработчикът са по-гъвкави и могат да използват реални потребителски данни и директна обратна връзка при изграждането на допълнителните функционалности.

Постепенното усъвършенстване е добре изпитан метод в света на технологиите. Лесно може да се проследи развитието на гиганти като социалната мрежа Twitter, която започна като платформа за размяна на текстови съобщения и постепенно прибави обмяната на снимки и видео клипове, автоматичното пускане на видео, функционалността „Моменти“, която позволява на потребителите да видят най-доброто от Twitter, и така нататък.

Новост: как да изпъкнете сред останалите
Най-простият отговор е, че за да се отличавате от тълпата, трябва да правите поне едно нещо по-добре от останалите. Ако примерно имате приложение за онлайн търговия, то може да предлага най-големия брой начини за плащане във Вашата ниша. Ето Ви едно конкурентно предимство, което ще накара много хора да изберат Вас. След като се грижите за тяхното удобство, те ще Ви дадат своето доверие.

Минималистичният и интуитивен UX дизайн е друг аспект, който може да донесе огромен дълготраен успех на Вашето мобилно приложение. Да се върнем на примера с мобилното приложение за онлайн пазаруване. В много случаи пазаруващите се отказват от покупката, защото крайната цена, която включва стойността на поръчваните артикули плюс доставката, се представя чак накрая, когато се иска да се въведе информацията за плащане. Никой не иска да пише адреса си и други данни, без да знае колко ще трябва да заплати в крайна сметка. Ето нещо на пръв поглед не особено значително, което може да отличи една такава апликация от конкурентите.

Поемете контрола и надминете очакванията на потребителите
Когато едно мобилно приложение е замислено като дългосрочен инструмент за маркетинг и продажби на един бранд, фокусът е върху хората, които ще го използват още от самото начало. На първоначалния етап от проекта се прави детайлно проучване на целевата аудитория с цел да се отговори на нейните интереси, нагласи и дори начин на поведение. На тази основа се изгражда концептуалния дизайн, а след това и самата апликация. Стратегията за развитие в дългосрочен период включва както оптимизации, така и добавяне на нови функционалности, които са съобразени с това, което искат потребителите. При използването на този подход шансът за дълготраен успех е най-висок.
Ако искате мобилно приложение, с което да ангажирате и задържите Вашите клиенти, обърнете се към нас със запитване сега.
Споделете в: