06
юни
2016

Персонализацията като основен стълб на мобилното потребителско преживяване

Как да направите Вашето мобилно приложение по-ангажиращо и ефективно.

06
юни
2016
Персонализацията като основен стълб на мобилното потребителско преживяване
Даването на достъп до съдържание специално създадено за интересите, нуждите и местонахождението на потребителите е в основата на използването на мобилните технологии от всеки един бизнес. Когато си поръчате лате със сметана в кафенето до Вас, вие персонализирате избора си въз основа на Вашите вкусове. Когато създавате мобилно приложение за целите на Вашия бизнес, Вие също го персонализирате за да пасне най-точно на Вашите настоящи и потенциални клиенти. Идеята е приложението да се адаптира към нуждите на всеки един от тях, като използва наличната информация, без да има нужда от допълнително усилие от Ваша страна. Уникалното потребителско преживяване трябва да започне с отварянето на самото приложение. Мобилната технология позволява това и всеки един бизнес може да се възползва.

Идеята за персонализация на потребителското преживяване не е нова. Тя беше въведена при разработката на уеб сайтове, използвани на настолни компютри, преди години. Тогава съществуваха ограничения най-вече по отношение на разнообразието и те много често идваха от самите уеб сайтове. Тези ограничения бяха премахнати с въвеждането на технологии като Flash, както и на уеб интерфейси, огледални на тези, използвани при разработката на софтуер. Това даде свобода на дизайнерите да създават все по-добро потребителско преживяване, при което потребителите инициират промените в рамките на уеб сайта.

Как се стигна до персонализацията на мобилното преживяване

При традиционният уеб дизайн и разработка, целта е елементите и функционалностите да са така направени и подредени, че да допринасят за уникално потребителско преживяване. Само че това се оказа трудно при мобилните устройства, най-вече поради по-малкия размер на екрана и интерфейса, използващ основно жестове. Концепции като плъзгащи се екрани и scroll-ване не дават много възможности за персонализация за смартфони и таблети. Креативност може да се приложи най-вече върху основни елементи, като цветове, бутони и шрифтове. Гъвкавостта по отношение на естетиката в дизайна е по-малка в сравнение с традиционните уеб сайтове.

Моделите на взаимодействие на потребителите с мобилното съдържание също трябваше да се променят и това стана основният двигател на персонализацията. Тенденцията за персонализирането на взаимодействието също не е нова, обаче. През последните години, тя доби широко разпространение след като беше въведена от гигантите в онлайн търговията като Amazon. От Amazon например знаят много за своите клиенти от техните предишни посещения и покупки на сайта, както и от други източници. Това им позволява да персонализират потребителското изживяване, като отправят специални предложения. Чрез такъв тип персонализация, онлайн търговецът създава допълнителна стойност за клиентите и повишава тяхната лоялност.

Персонализацията има ефект не само върху това как изглежда мобилното приложение, а и върху това как потребителят го използва. Така той получава съдържание, базирано на неговото предишно преживяване, предпочитания и локация. Ако един потребител се интересува от готварство например, мобилните приложения, които използва, автоматично ще му представят съдържание свързано с неговия конкретен интерес, дори и да предлагат голямо разнообразие от теми. Това благоприятства за едно уникално преживяване, носещо голямо удовлетворение. В тази основна насока трябва да се работи при изработката на мобилно приложение.

Препятствия пред мобилната персонализация

Едно от възможните предизвикателствата пред разработчиците и дизайнерите на мобилни приложения е свързано със стандартите. Изработването на стандарти е затруднено, най-вече от наличието на различни платформи. То е по-ясно изразено при Android, отколкото при iOS. Защитата на личните данни също е важен въпрос, който трябва да се вземе под внимание.

Тактики за персонализиране на мобилното потребителско преживяване

Нека да разгледаме няколко практически примера за това как брандовете използват налични данни за да персонализират мобилното преживяване.

Персонализирано съдържание: Можете да предложите съдържание, което да отговаря на интересите и нуждите на съответния потребител, като използвате данните, които приложението Ви дава за него.

Персонализирани препоръки: Много по-ефективно е да предложите гореща оферта за ски оборудване на някого намиращ се в Банско, отколкото на потребител във Варна например. Ако един потребител си е закупил LCD телевизор при предишното си посещение във Вашия онлайн магазин оптимизиран за мобилни устройства, можете да му предложите аудио система за домашно кино или Blu-Ray плейър чрез Вашето приложение.

Push notifications: Това са известия, които се генерират автоматично от мобилното приложение, дори и потребителят да не го ползва. Една търговска верига например може да изпраща специални оферти за конкретен магазин, когато потребителят се намира в близост до него.

Оферти за свързани продукти: Те могат да се базират както на предпочитанията на потребителя, така и на неговата локация. Ако един потребител се намира във фитнеса може да получи специална оферта от магазина за хранителни добавки, който се намира през улицата, или за крачкомер, предлаган в онлайн магазин, който той е посещавал.

Наблюдение и подобрение на мобилното потребителско преживяване

Когато имате надеждни статистики и подробен анализ на действията на потребителите използващи мобилното приложение, това ще Ви позволи да достигате все по-високо и ефективно ниво на персонализация. Целта е да добиете задълбочена представа за поведението им и как точно те си взаимодействат с приложението. Така оптимизирането на персонализираното преживяване ще се превърне в постоянен процес, носещ все по-големи ползи.

Най-високи резултати могат да се постигнат при използването на инструменти за анализ на мобилното приложение, които дават обща представа за всички взаимодействия на потребителите с него като плъзгания по екрана, докосвания и натискане на бутони. Например на всеки потребител могат да се представят оферти за различни продукти, като се анализира дали предишни подобни предложения са го ангажирали (той е предприел действие спрямо тях) или са били игнорирани.

Също така е важно за специалистите по маркетинг, както и за разработчиците, да могат да разберат какво преживяват потребителите когато използват мобилното приложение. Важно е да се установи как хората се ангажират с различните видове съдържание, колко време прекарват на определена страница, какви действия предприемат (плъзгане на екрана за да прочетат по-надолу, кликване върху линкове или бутони и така нататък). Чрез анализирането на тези данни могат да се оптимизират съдържанието и функционалностите на мобилното приложение максимално ефективно.

Анализът на така наречените push notifications позволява да се разбере коя рекламна тактика е най-печеливша. Проследява се как потребителите си взаимодействат с различните известия -каква е нормата на кликвания върху всяко известие и къде потребителите отиват след това.

Заключение

Персонализирането на мобилното преживяване изисква действия на няколко фронта. Вашата цел е да имате актуално приложение, което ангажира възможно най-пълно потребителите. Планирайте разработката му като се стремите да отговорите максимално добре на нуждите и интересите на Вашата целева аудитория. Бъдете креативни и направете всичко възможно да привлечете и ангажирате тези потребители.
Желаете професионално направено мобилни приложение, за да спечелите нови клиенти и да задържите съществуващите? Направете запитване сега!
Категории: Мобилни приложения (Android, iOS) Тагове: Онлайн търговия, Онлайн магазин, Потребителско преживяване, мобилно приложение, Push notifications
Обратно