01
март
2017

Златни правила при дизайна на навигацията на мобилно приложение

Запознайте се с фундаменталните принципи при създаването на навигацията, които гарантират, че потребителското преживяване ще е приятно и ангажиращо.

01
март
2017
Златни правила при дизайна на навигацията на мобилно приложение
Дизайнът не е само визия, но и функционалност. Той има за цел не само да впечатли потребителите, но и да ги ангажира с мобилното приложение. Навигацията може да се разглежда като разговор между тях и апликацията. Перфектното съдържание и функционалности могат да бъдат използвани пълноценно и оценени по достойнство единствено когато потребителите могат да се ориентират лесно как да ги намерят. Тук ще разгледаме принципите за изграждане на добра навигация за мобилни приложения.

Основни изисквания
Структурата на навигацията в рамките на потребителския интерфейс е индикатор за това колко лесно може да се използва едно мобилно приложение. Когато основните фактори са налице, успехът е практически сигурен. Докато креативността винаги е водеща, има фундаментални правила, които трябва да се спазват:

Опростеност – Добрата навигация представлява една „невидима ръка“, която води потребителя. За постигането на опростеност е важно да се степенува съдържанието на апликацията в зависимост от това какви действия е най-вероятно да извърши той.

Визуализация - Да разпознаеш нещо е по-лесно отколкото да го запомниш. За да не се налага потребителят да помни прекалено много неща, опциите, които има, и действията, които може да предприеме, трябва да се очевидни. Навигацията трябва да е винаги на разположение, а не само когато се предполага, че тя ще е необходима.

Яснота – За потребителите трябва да е ясно как да стигнат от точка А до точка В с един поглед. За това не би трябвало да им е необходимо ръководство. Най-очевидният пример е с разпознаваемите икони като пазарската количка. Хората знаят, че трябва да кликнат на нея, за да извършат покупка.

Последователност – Навигационните елементи трябва да са на едно и също място, независимо на кой екран от мобилното приложение се намира потребителят. Трябва да има последователност в посланията и в действията, така че да се стимулира въвличането.

Навигация, зависеща от палеца
Изследване, проведено наскоро, сочи, че около 49% от хората използват само палеца си за извършване на действия на смартфоните си. Това определя три основни зони на екрана – първата се достига с палеца директно, за достигането на втората се изисква усилие, а за да се използва третата е необходимо потребителят да промени начина, по който държи устройството. Дори и потребителите, които използват основно двете си ръце, за да боравят със смартфона си, много често разчитат само на палеца. За това е важно бутоните за най-важните екрани и най-често извършваните действия да се поставят в зоната на комфорта - най-добре в долната част на екрана.

Меню с табове
То се очертава като основен елемент на навигацията. Чрез табовете, които обикновено съдържат малки иконки и само понякога много кратък текст, потребителите имат директен достъп до основните функционалности и съдържание на мобилното приложение. Самото меню е максимално опростено.

3 главни аспекта при изграждането на навигацията
Целта е потребителите да могат да отидат където поискат в рамките на апликацията по най-бързия и лесен начин. За постигането ѝ трябва да се спазват следните правила при създаването на менюто:

1. Показване само на най-важните дестинации
Това са екраните, които са основни и най-често посещавани. Най-добре е те да се сведат до пет, така че всеки таб да е достатъчно голям за натискане. До останалите дестинации достъпът трябва да става през алтернативни локации.

Препоръчително е скролването в рамките на менюто да се избегне. То може да изглежда като добро решение, за да се поберат повече дестинации, но практиката показва, че то е по-малко ефективно. Ако се сложат повече икони, потребителите може и да не погледнат тези, до които се стига със скролване.

2. Представяне на настоящата локация
Потребителите не трябва да се чудят къде са. Когато знаят локацията си в рамките на мобилното приложение, те могат лесно да се ориентират как да стигнат до желаната дестинация. За да не се налага обяснение на навигацията, трябва да се разчита на водещите визуални подсказки:

Икони – Те се използват за означаването на дестинации със съдържание, което лесно може да се представи с един визуален символ - въпросителна за помощ, лист и химикалка за писане на текст и така нататък. При дизайна на иконите трябва да се оцени колко познаваеми са те за целевата аудитория на мобилното приложение, особено ако ще се използват без текст. Колкото по-универсални са те, толкова по-добре.

Цвят – Препоръчително е да се използва само един цвят за иконите в менюто. Най-добре е той да бъде основният, избран за приложението. Ако пък самото меню е в този цвят, иконите трябва да са или бели или черни, така че да се получи добър контраст.

Текст - Той трябва да е кратък, точен и ясен. Обикновено се използват една или две думи, които поясняват значението на иконата. Текстът трябва да се смести на един ред и да е с достатъчно голям шрифт, за да е четлив.

Размер на табовете - Те трябва да са достатъчно широки, за да се докосват с пръст, без да се излизва от очертанията им прекалено много. При определянето на размера е необходимо да се следват насоките, зададени за съответната операционна система - Android или iOS.

Баджове към табовете – Те се използват за оповестяване на наличието на нова информация или съобщения. Обикновено са кръгчета, поставени в горния десен ъгъл на иконите. В тях се съдържане цифра, обозначаваща броя на наличните съобщения. Целта им е да подобрят комуникацията в мобилното приложение.

3. Очевидна навигация
Потребителите
не трябва да се затормозяват, търсейки нещо. Те трябва да имат усещането, че самото мобилно приложение ги води до желаното от тях съдържание. За да се получи този ефект, е необходимо да се вземат под внимание следните фактори:

Поведение – То трябва да е предвидимо, като изненадите в никакъв случай не са добра идея. Всяка икона в навигационното меню трябва да отваря съответната дестинация, а не друго меню или pop-up прозорец. Навигационното меню не трябва да съдържа бутони, с които се контролират елементите на използвания екран. Те трябва да се в отделно меню.

Постоянство - Табовете трябва да са същите и да са подредени по същия начин, независимо от ориентацията на екрана на смарт устройството. Така се създава чувство на стабилност у потребителите. Менюто трябва да е еднакво за всички. Ако някоя функционалност не е налична за конкретния потребител, това трябва да се подскаже визуално, като например табът и иконата за нея станат по-бледи.

Скриване на менюто – Това е стандартна практика при изработката на мобилни приложения, особено когато става въпрос за менюта, разположени в долната част на екрана. Те са скрити, когато потребителите скролват надолу, за да видят още съдържание, и се появяват, когато се започне връщането нагоре. Тази динамика дава предимство на съдържанието и увеличава ангажираността.

Креативна навигация с плаващи бутони
Този подход представлява алтернатива на традиционните менюта, като отчита малкия размер на екраните най-вече на смартфоните. Той опростява навигацията, като същевременно дава възможност на мобилното приложение да изпъкне с атрактивен и оригинален дизайн. Така наречените плаващи бутони се отличават със своите кръгли икони, които плават над потребителския интерфейс. При докосването на кръглата икона на екрана, която обикновено е със знак +, се отварят останалите, за да се представи цялото меню.

Често срещано при мобилните приложения е отварящото се меню да идва със свой собствен фон, който се наслагва над разглеждания екран на апликацията. Целта на това решение е иконите да изпъкнат. То не се счита за много ефективно обаче, тъй като се закрива съдържанието и потребителите трябва да предприемат допълнително действие, за да го видят отново.

Заключение
Навигацията е елементът от мобилното приложение, който отвежда потребителите до желаните от тях функционалности и съдържание. При дизайна и изработката му трябва да се използват потребителски персони, които имат характеристиките на реалните бъдещи потребители. По този начин, навигацията се създава специално за нуждите на конкретната целева аудитория. Колкото по-лесно е за тези хора да използват апликацията, толкова по-активно ще го правят, а това от своя страна ще донесе реални ползи на бизнеса.
Ако искате да имате въвличащо мобилно приложение с перфектна навигация и потребителско преживяване, създадено специално за Вашия бизнес, отправете запитване към нас сега.
Категории: Мобилни приложения (Android, iOS) Тагове: Уеб дизайн, Изработка на мобилно приложение, Дизайн на мобилно приложение
Обратно