Направете верния избор между native и hybrid мобилно приложение
Запознайте се подробно с плюсовете и минусите на двата основни подхода при изработката на мобилно приложение.
Кратко въведение
Тъй като 79.4% от всички смарт мобилни устройства използват оперативна система Android, а 16.4% - iOS, ще се концентрираме върху тези две платформи. Към този момент, делът падащ се на останалите (4.2%), е прекалено малък. Както можете да се досетите, и двете платформи изискват индивидуален подход що се отнася да създаването на мобилни приложения.
Трябва също така да се отбележи, че важността на Android и iOS непрекъснато нараства. Употребата на смарт мобилни устройства вече изпреварва тази на настолни компютри в много страни по света. Освен това, расте използването не само на смартфони и таблети, но и на други смарт устройства като часовници например. Би било чудесно да може да се създаде приложение, което да работи безупречно на всички устройства, независимо от техния вид и операционна система, но дали това е възможно? От тук възниква въпросът за избора между native и hybrid приложение. Нека да разгледаме тези два термина по-задълбочено.
Native мобилни приложения
Това са приложения за смартфони и таблети, които за разработени специално за определена мобилна операционна система. Ако желаете да достигнете до всички Ваши клиенти, използващи Android и iOS мобилни устройства, ще са Ви необходими две отделни разработки.
Основни предимства на native приложенията
Отлична работа - Тъй като native приложенията са разработени специално за определена операционна система, според съответните указания, те са по-бързи и по-фино работещи по сравнение с техните hybrid събратя. Това ги прави идеални за развитие на бизнес, за утвърждаване на медии и за разработка на игри.
По-добро потребителско преживяване - Както Android, така и iOS приложенията имат индивидуални характеристики, които се приемат като естествени от техните потребители. Какво значи това? Потребителите на устройства, използващи Android, няма да имат никакви проблеми да се ориентират в едно ново приложение, което е съобразено със стандартите на платформата, отнасящи се за потребителския интерфейс. Навигацията и извършването на различни действия става интуитивно. Казаното дотук се отнася с пълна сила и за потребителите на iOS устройства.
Директен достъп до функционалностите на мобилните устройства - Native приложенията с лекота се възползват от всички функционалности на смартфоните и таблетите като камера, микрофон, календар, GPS и така нататък. Можете да използвате гласово търсене в приложението например. От друга страна, hybrid приложенията имат ограничен достъп до тези функционалности.
По-лесно достигане до потребителите - Native приложенията са по-лесно откриваеми за потребителите в Google Play и App Store. Тъй като предлагат по-добро потребителско преживяване, те имат по-високи позиции в резултатите от търсенията, а в повечето случаи и по-висок рейтинг от потребителите. Фактът, че native приложението достига по-ефективно до потребителите, е голямо предимство в една все по-конкурентна среда.
Не винаги е необходима връзка с интернет - Различни функционалности на native приложенията могат да се използват offline. Тук влизат и иновативни услуги като плащането с дигитална карта чрез смартфон. За да работи едно hybrid приложение, връзката с интернет е задължителна.
Hybrid приложения
Така-наречените хибридни приложения са практически уеб приложения в native опаковка. Те са мултиплатформени и могат да се публикуват едновременно в Google Play и App Store без да е необходимо създаването на две отделни версии, съответно за Android и iOS. Повечето hybrid приложения се разработват чрез използването на технологии, работещи и с двете операционни системи. Пример за това е HTML5. След това, те се поставят в native опаковката. За това се използват специални платформи като Cordova. Този процес на разработка е по-бърз и по-опростен. За да се направи едно приложение достъпно на една различна платформа, е необходимо да се добави просто един ред програмен код.
Тук следва да уточним, че новата система за разрешения на Android, която влезе в действие с Android 6.0, изисква допълнителна услуга от native програмния код, дори когато става въпрос за hybrid приложения. При това положение, се налага или Вашият програмист да е работи с Java или да включите „native програмист“ в проекта за разработване на Вашето мобилно приложение. Едни прост пример е искането на разрешение първия път, когато приложението поиска достъп до камерата на Вашето устройство. При по-старите версии, достъпът бе даван автоматично при инсталирането на апликацията. Подобни проблеми е вероятно да възникнат и в бъдеще, така че трябва да сте подготвени за тях, ако решите да имате hybrid приложение.
Предимства при разработката на hybrid приложения
По-малки разходи - Може би основното предимство на hybrid разработката са по-ниските разходи. Необходимо е създаването само на едно приложение за двете платформи, Android и iOS, при положение, че не държите да дадете на потребителите интерфейс, доближаващ се до този на native приложенията. Това намалява разходите.
По-ниски изисквания - Един програмен език може да бъде използван за създаването на едно hybrid приложение, което да работи на Android и iOS устройства, при положение, че се работи с платформа „за опаковане“ в native форма, като Cordova или PhoneGap. Няма нужда да се използват специфични програмни езици за двете мобилни операционни системи.
Native срещу Hybrid
На този етап би трябвало да имате обща представа за качествата на native и hybrid приложенията. Кое да изберете в такъв случай? Важните фактори за взимане на решение включват: стойност за потребителите и за бизнеса, необходимо време за разработка и наличен бюджет. С hybrid приложение ще спестите както време, така и пари - един source code може да бъде реализиран едновременно в Google Play и App Store. Това звучи страхотно, но както често се случва, по-бързото и лесно решение може да Ви струва повече. В случая цената, която ще трябва да платите, е потребителското преживяване. Едно native приложението обикновено дава едно много по-добро преживяване, превъзхождащо това, което предлага hybrid приложението. Има и ред други разлики, които ще проличат по-ясно при разглеждането на недостатъците на двата варианта.
Недостатъци на native приложенията
По-високи разходи - Разработката и поддръжката на няколко бази с програмен код изисква повече средства в сравнение с използването на една единствена база с код.
По-голям екип от разработчици - По-голям брой специалисти ще трябва да бъдат включени в проекта, поради специфичните знания необходими за разработките за Android и iOS.
Недостатъци на hybrid приложенията
Потребителско преживяване - Едно hybrid мобилно приложение никога няма да даде на потребителите native преживяване. Native апликациите използвате компоненти на интерфейса на самата операционна система, които са добре познати на потребителите. Тези компоненти позволяват на разработчиците да създадат логични и интуитивни преходи и трансформации, които правят приложението полезно и удобно. Това не може да се постигне с едно hybrid приложение, без да се жертва неговата скорост и цялостна работа. По-доброто потребителско преживяване се трансформира в по-голяма ангажираност на потребителите, а както знаем, от това зависи дали ще имате повече лоялни клиенти. Помнете, че потребителите много рядко дават втори шанс на едно приложение - първото впечатление е най-важно и едно посредствено потребителско преживяване просто ще отблъсне Вашите клиенти.
Липса на native функционалности - Както Android, така и iOS имат определени функционалности, които са достъпни само за native приложенията. Един добър пример е Render Script, изчислителен двигател, който оперира на native ниво и дава възможност на приложението да работи по-бързо, когато се изисква изчислителна сила. Този компонент се използва в много приложения за създаване на графични изображения от двуизмерни и триизмерни модели, включително снимки. Ако изберете hybrid приложение, има вероятност в един бъдещ момент да се натъкнете на функционален проблем, който е било трудно да предвидите в началото и който може да се превърне в основна пречка за използването и бъдещото развитие на Вашето приложение.
Ефективност - Hybrid приложенията обикновено са доста по-бавни от техните native конкуренти. Ако планирате да предложите на Вашите потребители иновативни функционалности и/или игри, това може да доведе до неудовлетворително преживяване.
Дизайн - Дори и дизайнът на hybrid приложението да е много добър, то няма да създава същото усещане като едно native приложение, защото Вие ще се опитвате да напаснете една версия към две различни платформи.
Одобрение от App Store - Ако нямате опит в публикуването на приложения в App Store, този процес може да се окаже доста труден за Вас. Една на пръв поглед тривиална грешка може да доведе до отхвърлянето на Вашето приложение и съответно до загубата на ценно време, ако не сте внимателни и не спазите което и да е било от правилата на App Store.
Какъв е верният отговор?
Когато правите избор между native и hybrid разработка е необходимо да разгледате не само настоящите си нужди, но и бъдещите си планове. Нека разгледаме два много често срещани варианта.
1. Искате едно много просто приложение, което не би имало нужда от сложни функционалности в бъдеще, като например приложение за запазване на кино билети.
В такъв случай, можете спокойно да сложите фактори като бюджет и време за изпълнение на проекта на първо място при вземането на крайното решение.
2. Искате да създадете минимален приложим продукт, който да има основни функционалности и да се предложи на първите потребители, но същевременно вече имате листа с допълнителни функционалности, които искате да добавите в бъдеще.
В този случай, след като планът е да се доусъвършенства мобилното приложение с повече функционалности, като се използва оценката на първите потребители, native разработката е препоръчителна.
Има ситуации, в които едната опция може да бъде предпочетена пред другата. Въпреки това, като цяло native разработката е по-доброто решение, най-вече поради факта, че тя Ви дава много повече опции при създаването и развитието на приложението в бъдеще. Има много интересни случаи на брандове, които се преориентират от hybrid към native приложение, като Facebook например.