19
ноември
2012

7 тренда в потребителските интерфейси

19
ноември
2012
7 тренда в потребителските интерфейси

Всички ние като крайни потребители работим с различни видове интерфейси - на сайтове, мобилни устройства, телевизори, часовници, гейм конзоли.

Най-кратко и просто казано - там, където има потребител, има и потребителски интерфейс. От тук логически следва, че там, където има объркан потребител, има лош интерфейс.

Задачата на всички уеб разработчици е да създават добре изглеждащи, лесни за използване неща, на които крайните потребители да се насладят. За да се случи това, трябва да се мисли от гледна точка на потребителя и начина, по който той би искал да използва даден интерфейс на уеб сайт, онлайн магазин, Facebook приложение, приложение за iOS, приложение за Android, приложение за Windows phone 8. Всички усилия трябва да са насочени в посока улесняване живота на ползвателите.

Професионалната изработка на потребителски интерфейси не спира само до слагането на няколко бутона и линка. Нещата са много по-комплексни, те са една хомогенна смес от изкуство и наука.

Нека в следващите редове да разгледаме заедно седем интересни тренда, които се оформят в създаването на потребителски интерфейси.

Минимализъм
След няколко години на мигане, светкане и кич, нещата в дизайна отиват към простотата. Като пример можем да посочим едни от най-големите компании в света като Google, Apple, Microsoft. Лъскавите иконки се заменят с много по-семпли, едноцветни, които са базирани най-вече на текст и симетрия.

Минимализмът е залегнал дълбоко в новата операционна система на Microsoft. Те използват едноцветни иконки и обикновени плътни цветове.
За по-голямата част от потребителите, този интерфейс работи забележително добре. Лесен е за разбиране, няма натоварващи детайли по време на работа с него, елементите просто не се пречкат.
Кога се използва подобрен подход? Минимализмът е отличен при изграждането на уеб апликации. Понякога е необходимо малко убеждаване, за да се постигне съгласие относно простотата. Често клиентите я приемат като липса на креативност.

Skeumorphism
Една много екзотична дума, която бе популяризирана от Apple. Този подход представлява имитиране, пресъздаване на вида и функционалностите на традиционни предмети, с които хората са запознати. Целта е да се изгради силно интуитивен интерфейс. За пример можем да посочим приложението iBooks на Apple.
Реално погледнато почти всичко в потребителските интерфейси е заимствано от реалния свят. Има множество спорове около това доколко един интерфейс трябва да бъде skeumorphic, доколко е оправдано. Това противоречие произтича от лимитациите, които се налагат заради копиране на обекти от заобикалящия свят.

Кога да се използва подобен подход? Когато се създава приложение за iOS или приложение за Android (приложение за мобилни устройства), skeumorphic дизайн е изключително популярен. Това е факт поради природата на мобилните устройства и техните touchscreen дисплей, с които сякаш докосваш обектите.

Супер фокус
Супер фокусираният потребителски интерфейс поставя акцента върху нещо точно определено. Задача, която потребителят трябва да свърши. Най-голямата полза от този подход е простотата - потребителят веднага разбира какво се изисква от него и не му се налага да мисли и гадае.
Търсачката на Google е един отличен пример за подобен подход.
Кога се използва подобен подход? Отличен е за уеб приложения, които имат една единствена, важна цел, която да се промотира.

Зависещ от съдържанието интерфейс
Този модел се появи с увеличаване на динамиката в потребителските интерфейси и е отличен начин да се олекоти един дизайн. Нещата опират до лични предпочитания, като: кои елементи искам да виждам постоянно и кои не, какво трябва да се показва в определени ситуации?

За пример можем да посочим Pinterest и бутоните, които се появяват само при позициониране на мишката върху дадена подложка със съдържание.
Това е начин, който позволява на един интерфейс да изглежда много по-опростен, отколкото всъщност е.
Кога се използва подобрен подход? Зависещият от съдържанието интерфейс може да се използва почти във всеки уеб проект. По този начин се прикриват бутони, докато потребителят не реши да предприеме конкретно действие.

Разтварящо се съдържание
Друг начин за опростяване на интерфейса е скриването на не толкова важните опции. Това става с помощта на меню, което се отваря само, ако потребителят се нуждае от опциите.
Google Plus използва подобен модел.
Кога се използва подобен подход? Методът може да се използва в уеб сайтове, които целят простота, а в същото време имат за показване голям брой линкове. На практика по подобие на зависещия от съдържанието интерфейс, може да се използва в най-различни уеб проекти. Но е подходящ най-вече за тези, които имат много елементи, опции, функционалности и показването им в един екран би затруднило и объркало потребителите.

Блокове съдържание
Това е метод за презентиране на голямо по обем съдържание под формата на малки блокове. По този начин потребителите възприемат по-лесно и най-важното е, че не се стресират от количеството информация. Пример за подобно нещо е статията, която четете в момента. Тя е разделена чрез заглавия, блокове с текстова информация и изображения. Това улеснява четенето в сравнение с един дълъг и монотонен абзац.

Чудесен пример за разцепване на съдържанието на блокове е сайтът на Apple и начинът, по който презентират стоките си.
Кога се използва подобен подход? Този подход се използва най-вече в изработката на интерфейси за уеб сайтове. Нещата са относителни и до голяма степен зависят от съдържанието, което клиентът иска да представи в интернет страниците си.

Дълги страници
Вероятно сте попадали в уеб пространството на сайтове, които се нуждаят от много скролиране, за да се прегледат, дълги са. Една от причините за това явление е навика за скролиране, който придобиха потребителите. По принцип този вариант за изграждане на интерфейс е спорен. В дългите сайтове възниква проблемът с бързото и навременно откриване на търсената информация.
Като пример за подобен сайт можем да посочим crazyegg. Изображението, което поставяме, показва една много малка част от дължината на целия уеб сайт.
Тази техника работи много добре, когато се комбинира с блоковото съдържание. Потребителите ще могат да се ориентират бързо в интерфейса, защото нещата ще са разделени и групирани.
Кога се използва подобен подход? Дългите страници са отлични при презентиране на продуктови характеристики и подобно на тях съдържание.

Заключение
Когато се прави дизайн за уеб сайт, онлайн магазин, мобилно приложение, добрият интерфейс е от фундаментално значение. Дори понякога нещата опират само до това. Светът на интерфейсите постоянно еволюира и търпи промени. Няма конкретна формула, която да се нарече печеливша. В днешната статия разгледахме няколко различни варианта и те всички са добре работещи. Мисленето по отношение на интерфейса започва със съдържанието, което трябва да бъде показано и ефектът, който се очаква да постигне.
Категории: Уеб сайтове, Онлайн магазини и търговия, Мобилни приложения (Android, iOS), Уеб и софтуерни разработки, Сайтове за мобилни устройства, Facebook и социални мрежи Тагове: Уеб сайт, Онлайн магазин, Приложения за Facebook, Приложения, Мобилни устройства, Онлайн магазини, Facebook приложения
Обратно