18
октомври
2012

8 причини за провалa на един уеб проект

18
октомври
2012
8 причини за провалa на един уеб проект

След една кратка равносметка достигнахме до извода, че една част от клиентите ни идва със запитване за проект, който вече се е провалил. Най-често срещаната ситуация е, че хората или човекът, който им го разработва, обяснява как всеки ден e на финала и остава още съвсем малко, и така краят никога не идва.

Това е много неприятна ситуация за собствениците на бизнеси, защото рядко могат да се правят модификации и да се продължи работата по чужди изработки и програмни кодове. Или ще отнеме толкова много време, че е по-добре и по-евтино да се започне от начало. При такова стечение на обстоятелствата клиентът не само губи определена сума пари и получава едно голямо нищо, но и времето го притиска.

В тази статия ще споделим с Вас някои от най-често срещаните причини, които докарват един уеб проект до провал.
1. Синдромът на “свободният електрон”: неквалифицирани личности, които нямат фирми, а са познати на съседа, на приятел, на един колега и разбират от компютри.

Вие искате да изградите уникален уеб сайт, който да подсили бизнеса Ви и да печели сериозни пари. В един момент започвате да търсите разработчик и чувате как почти всеки може да се справи със задачата. Дори и хора, които не са Ви изслушали докрай вече са готови с ценова оферта. Проблемът е, че голяма част от тези “компетентни” индивиди си нямат и най-малка представа какво правят. Те имат блестящата идея да изкарат бързи пари.

Какво ще стане после? Ако свободният електрон свърши до определена степен работата и реши, че вече не му се стои в България? Ако реши, че заминава за Великобритания да бере ягоди? Какво ще се случи с Вашия полуготов уеб проект? Първо ще започнете да губите много ценно време в опити да се свържете с вероятно окриващия се разработчик. После ще загубите още време, за да откриете кой да продължи работата. И тогава започва пилеенето на пари. Защото който и да се захване с проекта ще Ви иска доста пари, за да прегледа всичко, което е свършено до момента. И това не е гаранция, че работата може да продължи. Съществува възможност всичко по проекта Ви до момента да е пълен боклук. Това е най-лошият сценарий, в който може да участвате.

Накратко: бъдете убедени, че избирате много умело и далновидно екипа, който ще разработва Вашия уеб проект. Това трябва да са компетентни хора с опит и визия. Нека не забравяме факта, че сериозните и най-вече успешните проекти се изграждат от екип.

2. Липсата на ясно дефинирани искания и цели.
Трябва да сте внимателни и последователни. Изяснете много добре целите на Вашия уеб проект и дефинирайте правилно исканията си към разработчика. Прибързаните действия никога не водят до нещо добро. Често клиентите си мислят, че знаят какво искат, но както се казва дяволът е в детайлите. Точно тогава на помощ идва професионалното разписване на проекти. С него започва всяка една успешна разработка. Разписването позволява на клиента да избистри идеите и целите си, а на разработчика да предложи най-доброто решение.

3. Липса на заинтересованост и обратна връзка
Съществува ситуация, в която мениджмънта осъзнава нуждата от уеб присъствие под някаква форма и дава благосовията си. Но после не отделят време на проекта и демонстрира незаинтересованост. Парадоксална ситуация, защото обикновено това са личностите, които взимат крайните решения и дават одобрения. От това може да възникне много сериозен проблем при положение, че лидерите на компанията видят в бета версията, че не получават това, което са си представяли. Екипът на клиента и екипът на уеб разработчика трябва да са изключително заинтересовани и мотивирани още от самото начало. Това е единственият начин един уеб проект да се превърне в успешно попадение.

4. Да отхапем повече отколкото можем да сдъвчем
Деликатен момент е комплекснотта на всеки уеб проект и до каква степен тя ще се развие. Има една приказка гласяща, че Рим не е построен за един ден. Хубавото при поръчковите проекти (custom projects), е че могат да се изграждат на етапи. И това е много правилен подход особено при по-мащабни решения.

5. Поставяне на дизайна на първо място
Дизайнът в никакъв случай не е маловажен, но ядрото на всеки проект са функционалностите и какво доставят те на потребителите. По-правилният вариант е да се започне с черно-бял дигитален вариант на всички функционалности и взаимовръзки, всички да се уверят, че се върви в правилната посока и чак тогава да се сложи красивата рокличка наречена дизайн. В противен случай може да се получи уеб изделие тип Франкенщайн.

6. Липса на project manager
Проджект мениджърът на всеки проект е капитанът, който разпределя играта. Той е отговорен за правилното и успешно планиране, изпълнение, мониторинг, контрол и финализиране на проекта. Той е човекът, който трябва да разбере нуждите на клиента, да комуникира с него и с програмистите, и дизайнерите. Той е лицето, което уведомява клиента за развойния процес и дали всичко се движи по план.

7. Излизане извън релси
Това може да се случи, ако проджект мениджърът изпусне управлението на локомотива и той дерайлира. Нормално е по време на всяка разработка на уеб проект да се появяват нови идеи. Но не бива да се забравя, че добавянето на всяка една идея рефлектира върху времето за изработка и цената. Нещо като ефектът на пеперудата.

8. Съкращаване на тестовете
Много е важно всяка уеб разработка да се тества щателно. Това важи в пълна сила за всеки уеб сайт, онлайн магазин, уеб базиран софтуер, facebook приложение. Всяка една функционалност, всяка една връзка трябва да бъде проверена. И това се прави за всички водещи браузери. Нормално е една специализирана уеб изработка да има бъгове, но те трябва да се открият и отстранят преди сблъсъка с пазара и крайния потребител.

Заключение
Създаването на успешен уеб проект изисква обръщане на специално внимание на всяка една от точките, които разгледахме. Издънка по някое от направленията би довело до разклащане на проекта. Това от своя страна може да доведе до излишни разходи и неспазване на сроковете. Отлично израдените проекти се превръщат в един от най-ценните активи на бизнеса.

Категории: Уеб сайтове, Онлайн магазини и търговия, Уеб и софтуерни разработки, Сайтове за мобилни устройства, Facebook и социални мрежи Тагове: Уеб сайт, Приложения за Facebook, Сайтове, Сайт, Уеб софтуер, Facebook приложения
Обратно