10 въпроса, които да си зададете преди да направите онлайн магазин

Ако имате физически обекти, но нямате онлайн магазин, то може би пропускате възможности за хиляди левове. Интернет е канал, който би могъл да Ви генерира стабилен паричен поток.
Смятате ли, че сте готови да въведете онлайн продажбите във Вашия бизнес? Стартирането на онлайн магазин има своите специфики, особено, ако не сте се занимавали с уеб проекти до този момент.
Предизвикателно е най-вече за по-малките бизнеси, защото обикновено страдат от недостиг на персонал, време и бюджет. Но компания за уеб разработки като нашата може да Ви въведе в материята и да Ви обясни детайлите. По този начин ще си изградите реалистични очаквания, ще се настроите психически, физически и финансово.
Изработката на онлайн магазин е достъпна от парична гледна точка. Винаги може да започнете с нещо по-просто, което да надграждате с времето. Това не означава проектът Ви да бъде ушушкана развалина. В следващите редове ще Ви помогнем да влезете в час посредством 10 въпроса, над които да помислите.
1. От къде да започнете с изграждането на онлайн магазин?
Първото грешно нещо е да се опитвате да си го направите сами. Онлайн магазините се създават от екип. Необходими са Ви умения в програмирането, уеб дизайна, ползваемостта, хостинга. Ще се оплетете жестоко. Това ще Ви коства много време и в крайна сметка нищо няма да свършите. Прекрасни са рекламните обещания как за 30 минути ще си направите сами онлайн магазин, но са много далеч от реалността. Загърбете наивността, дайте на някоя компания за уеб разработки да свърши работата. Вие по-добре се фокусирайте върху правенето на бизнес и привличането на нови клиенти.
2. Как да изглежда този онлайн магазин?
Това е един чудесен въпрос, върху който ще поразмишляваме в следващите няколко реда. Ако имате изградена корпоративна визия, то тя се използва за основа. Цели се изграждането на консистентност и разпознаваемост на марката Ви. Присъствието Ви във физическия и виртуалния свят трябва да е сходно. Ако нямате физически обекти, то може да почерпите вдъхновение от самия сектор, в който оперирате. Обикновено в главите на хората има изградена представа, асоциация с дадени ниши.
3. Как ще се случват плащанията в електронния магазин?
Вариантите са различни. Изобрът на методи за плащане зависи от пазарите, на които ще продавате. Ако ще работите извън територията на България, то PayPal ще свърши отлична работа. Друга опция е Autorize.net. Ако ще продавате и в рамките на страната, тогава системата на ePay може да обслужва транзакциите. Клиентите ще имат възможност да Ви заплащат чрез дебитни и кредитни карти, услугата ePay Свят, чрез микросметка, а също така и в кеш посредством Easypay. Възможна е и директната интеграция с банкова система. Това е предпочитан вариант за компании, които превъртат по-големи месечни обороти. Идеята е, че спестяват пари, които им се удържат за транзакциите. Друг стандартен и доста разпространен метод е наложеният платеж. Тогава клиентът заплаща в кеш при самата доставка. И разбира се за финал слагаме банковия превод, който е удобно средство за отношенията между фирми. Хубаво е да проучите различните методи и най-вече да се запознаете с комисионните, които ще трябва да плащате.
4. Как ще облужвате клиентите?
За да можете да обслужвате по адекватен начин клиентите и техните поръчки, ще се нуждаете от изпипан администраторски панел. В него се събират всички поръчки и техните статуси. Добре е да имате опция за водене на бележки към всяка поръчка. Извън това е нужен поне един човек, който да ги обработва. Хората ще правят заявки, ще Ви пишат с въпроси, някой трябва да се погрижи за обратната връзка. Съветваме Ви това да се случва в кратки срокове. Не карайте хората да се чудят дали има някой насреща. За обслужването на клиенти помагат и автоматизираните имейли за потвърдена поръчка, изпратена поръчка, приключена поръчка.
5. Как да дефинирате разходите за доставка?
Най-простият вариант е да работите с фиксирана цена за доставка. Решавате, че ще е 5 лв. и приключвате темата. Това е прост, но не особено ефективен метод. Много зависи дали работите със собствен транспорт, което е малко вероятно, или с куриерска компания. Спънка представляват по-тежките предмети, защото куриерската компания ще Ви начисли повече пари за доставката. В същото време клиентът трябва да е наясно с цената. На помощ идват софтуерни връзки между онлайн магазина и куриерската компания. Това ще Ви помогне за динамично определяне на цената за спедиция, а също така и за автоматичното генериране на товарителници. По-сложено е за реализация, но е по-ефективно.
6. Как да съберете текстовото съдържание и изображенията?
Това е най-подценявания момент във всеки онлайн магазин. Обикновено съдържанието остава за последния момент. На никой не му се занимава да го събира. В крайна сметка посетителите на онлайн магазина се интересуват точно от него. Те искат да видят качествени изображения и добри описания на стоките. Мижава снимка и само заглавие на стоката не вършат работа. С този подход няма да продавате нищо. Използвайте дигитални апарати с висока резолюция, направете отлични снимки. Ако не можете да се справите, то наемете професионален фотограф, който да заснеме продукцията. Ако сте дистрибутор, то поискайте качествени изображения от производителя. По темата за текстовете - не слагайте .pdf файлове! Съдържанието за всеки продукт трябва да се въведе като текст. Ако продавате чуждестранна продукция и нямате текстове на български език, то наемете преводаческа агенция. Работата ще бъде свърщена качествено и бързо. Всички продуктовия описания трябва да са добре направени, да са апетитни, за да накарат потребителя да купи.
7. Да позволите ли коментирането и споделянето?
Можете да дадете възможност на потребителите да коментират, оценяват и споделят всички артикули от онлайн магазина. Това би повишило доверието на хората. Допълнително биха могли да споделят стоки в социалните мрежи, което ще помогне за популяризирането. Въпросът най-вече с коментарите е, че трябва да ги преглеждате. Твърде вероятно е да получавате и доста глупости.
8. Как да привлечете купувачи за онлайн магазина?
Чудесна точка, чудесна тема за размисъл. Магазинът няма да го направи автоматично. Това, че имате електронен магазин не значи, че хората ще се избият да пазаруват от него. Трябва по някакъв начин да ги привлечете. Тук идва моментът с маркетирането на проекта. Необходими са Ви боен план и финансови припаси. Може да работите с имейл листи, банери, да тръбите във Facebook, YouTube, да оптимизирате магазина за Google, да пуснете AdWords кампании, да поработите и офлайн. Вариантите са много, въпросът е да подберете подходящите канали и да ги обезпечите финансово.
9. Как да се справите с върнатите стоки?
Като за начало винаги потвърждавайте заявките. Това ще Ви спести много главоболия. Следете внимателно какво се поръчва и какво изпращате. Битката с наличностите и номенклатурите е много обширна тема, която няма да засягаме днес. Изпращайте имейли на клиентите, за да ги държите в течение с върнатата, заменена стока.
10. Как да измервате успеха на онлайн магазина?
Отиличен инструмент, от който можете да се възползвате е Google Analytics. Той има функция за проследяване на конверсиите. Това става напълно автоматично. В страницата за потвърждаване на направена поръчка се вкарва код, който отчита направената конверсия. По този начин ще можете да съпоставите трафика от хора с направените поръчки. Също така ще имате възможност да отчетете кои канали работят най-добре за Вас. Така ще оптимизирате и рекламните кампании. Ако видите, че потребителите, които пристигат от Facebook правят поръчки, то е ясно къде да натиснете най-много.
Заключение
Всички 10 точки са от значение. Помислете добре върху тях. Консултирайте се с уеб компания, задавайте въпроси. Подгответе се добре, напишете си домашното, както обичаме да казваме, и създайте отличен онлайн магазин, който да Ви докарва пари.
Споделете в: