29
ноември
2013

Управление на уеб проект

Извадка от уеб кухнята

29
ноември
2013
Управление на уеб проект
Запретнали сме ръкави и сме твърдо решени да нащракаме полезна за бизнесите статия. Тя ще е изцяло посветена на индивидуалните уеб проекти. Целта ни е да поставим темата в рамка, която да обясним по достъпен начин. Този материал ще Ви помогне да вникнете в материята и да придобиете нови познания или затвърдите стари. Това прозвуча като извадка от архаичен учебник. Духваме прахта от корицата и продължаваме напред с пълна пара.
Нека първо надникнем зад съдържанието на думата проект. Института по проектен мениджмънт (САЩ) дава определение за проект, като ограничено във времето начинание, което се предприема, за да се създаде уникален продукт, услуга или резултат. Ако прибавим и кратка извадка от Oxford English Dictionary, то проектът е начинание, което се планира внимателно, за да се постигнат определени цели. Към това искаме да добавим, че проектите имат източници на средства, лидери и екип.
Обърнете внимание на думите цели, планира, резултат. Ето това е фундаменталната разлика между работата по уеб проект и безцелната езда в прерията. Нека разгледаме по-детайлно всяка една от думичките.
Цели
Първо подхващаме целите. Те трябва да са специфични за Вашия бизнес, да са релевантни, да са измерими, достижими, обвързани със срокове. Казано по-простичко трябва да знаете къде искате да отидете преди да се отправите по криволичещия друм. Целите са пътеводната звезда, която следва целия екипаж на проекта.
Планиране
Поглед към планирането. Много често тук нещата остават смотолевени, неясни, объркани. А това е изключително критичен за успеха процес. Целите трябва да се декомпозират на подцели, да се планират във времето, да се посочат очакваните резултати и дейностите, които ще доведат до тях. Тук на помощ идва компания като Whiz, която се занимава с планиране и проектен мениджмънт не уеб разработки. Всеки уеб проект трябва да има подробно техническо задание, което да обхваща целия обем работа. По този начин дейностите могат да се оценят финансово и да се разпределят във времето. Ако това не се направи, то по-горе написаното за органиченито във времето отива в небитието. Освен това ще се появят бюджетни сътресения, които биха компроментирали целия проект.
Слонът в стаята - бюджетът
Всеки уеб проект трябва да има бюджет. В икономиката не съществува феномен като неограничен бюджет. Подобни изказвания са изключително смущаващи и отнесени от вихъра. Никой здраво мислещ човек не тръгва да купува каквото и да било без да има в мислите си конкретна бюджетна рамка. Стартирането на уеб проект без точен бюджет вещае сексуално посегателство върху спестовната касичка, което не винаги ще спаси положението. Индивидуалните уеб проекти са особена порода. При тях нещата бързо могат да излязат извън контрол, ако бюджетирането и планирането са в графата табу.
Лидери
Лидерството в проектите. Тук визираме хората, които ръководят парада от страна на клиента, възложител и от страна на фирмата изпълнител. Тези индивиди са нагърбени с множество задължения, които трябва да могат да изпълнят по адекватен начин. За сега оставяме настрана уеб разработчика, при него се предполага, че е наясно с всичко, смазал е машината, реално работата му е да върви по този път всеки ден. По-голям интерес предизвиква възложителят. Човекът, който организира нещата от поръчващата страна, трябва да е наясно какво върши. И да не забравяме нещо много важно - трябва да има желанието да го върши. Това е съдбоносно, особено при по-комплексните и продължителни във времето уеб проекти. При тях нещата са изтощителни и ако има зрънце незаинтересованост, то композицията ще излезе извън релсите.
Екип
Абзац след абзац и стигнахме до екипа. Индивидуалните уеб проекти се създават от екипи. В тях има търговци, мениджъри на проекти, програмисти, дизайнери, сървърни администратори, копирайтъри, тестери, маркетинг люде. И това е само от страната на компанията, която разработва сайта, онлайн магазина, фейсбук играта или мобилното приложение. Към това прибавяме и екипа на възложителя, който се състои от множество хора, всеки с мнение, позиция, предпочитания, роднински връзки и прочие. За да се сработят тези два лагера на помощ идват лидерите, за които писахме преди малко. Тези вождове трябва да организират екипите, да ги стимулират, да накарат нещата да се случват.
Резултати
За да стигнем до резултатите ще трябва да свършим доста работа. Всяка от предходните стъпки трябва да е подсигурена. Прескачането на някой от ключовите елементи, съставляващи изработката на уеб проект, поставя под голяма въпросителна успеваемостта. Силно препоръчително е да се направи анализ и дискусия свързани с резултатите след завършването на проекта. Да се изговори постигнатото, може ли да се желае още, кои са били критичните моменти, къде се намира проектът в сравнение с първоначалния замисъл.
Заключение
Вероятно изложени по този начин нещата изглеждат сложни. Като се замислим, наистина са такива. Точно поради тази причина трябва да работите с хора, които са компетентни в сферата. Винаги си личи, когато някой е минавал многократно през процесите на уеб разработка и е на ти с всичко. Опитна компания за уеб разработки може да Ви води за ръка през всички премеждия. Дори и ако голяма част от нещата са Ви мъгляви. Лошите уеб разработчици размахват оферта на третата минута и претендират, че всичко е ясно. Добрите обучават клиента и му помагат да вникне в материята, да разшири кръгозора си, да израстне, интересуват се от целите му и го консултират как да ги постигне.

Ако се интересувате от професионална изработка на уеб проект, изпратете ни запитване тук.

Категории: Уеб сайтове Тагове: Първи стъпки, Управление на софтуер, Планиране
Обратно