06
август
2012

Анатомията на ефективния уеб дизайн

06
август
2012
Анатомията на ефективния уеб дизайн

IT секторът революционизира света. Едно от най-познатите и използвани от всички ни негово изобретение е World Wide Web. Това гениално решение промени начина, по който комуникираме, живеем и работим. Всеки един сайт е част от глобалната мрежа, където конкуренцията става все по-свирепа. За да имате адекватен, професионален и ефективен уеб сайт, трябва да се спазят няколко основни принципа, които ще разгледаме в тази статия.

1. Планирането е майката и бащата на всичко:
Планирането е в основата на всяка задача, която предприемаме. Именно то е и фундамент при разработването на един уеб сайт. Планирането е една критична фаза, която не бива да се пропуска. Точно при нея се определят целите и се обрисува цялостната картинка. Изключително непрофесионално е да се започне разработката на уеб проект без да се планира всяка една стъпка и подробност. Самият план трябва да придобие писмен облик, абсурдно е да остане само на приказки и кимане с глава. Планът, или да го наречем още заданието, ще служи като отправна точка, която ще генерира допълнителни идеи, ще служи като база за дискусии и корекции. Това е важно не само за клиента, но и за уеб разработчика. Вярно е, че планирането отнема време, нерви и ресурси, но е абсолютно задължително, за да върви работата по мед и масло.
2. Правилно използване на пространствата:
В уеб бранша има едно шеговито изказване, което звучи по следния начин: Не ви плащам, за да правите бели пространства!”. С това се има предвид, че наличието на празни пространства в сайта, сигнализира за спестена работа. Много грешна представа, но реално се среща. Има специфични правила, които са стъпили върху сериозна база проучвания и е добре да се спазват. Правилното използване на пространството не се отнася само до белите места’’, но и до различните монитори и резолюции. Всички сме съгласни, че един сайт трябва да изглежда добре на различни монитори, браузери и операционни системи. А това е едно сериозно предизвикателство. Интересно включване в битката на резолюциите направиха мобилните устройства. Те допринесоха още повече цвят и глъчка. В момента в сферата на уеб дизайна се говори за т.нар. Responsive design, който въплащава в себе си адаптирането на сайта за всички видове устройства, през които ще се достъпва. Това се случва, защото умните устройства тотално промениха уеб конюнктурата.
3. Типографията:
В последните няколко години започна много да се дискутира темата за типографията в уеб. Тя се превърна в ключов играч в уеб сайтовете. Типографията е дял от графичния дизайн, който разглежда уместната и естетически издържана употреба на различните шрифтове. Тя не е нещо ново, датира откакто човечеството е изобретило писмеността.
Типографията има огромно въздействие върху потребителите, докато презентирате пред тях сайта си. При латиницата има много повече възможности за проява на оригиналност и креативност. Докато при кирилицата нещата седят по различен начин. При нея има много по-малко шрифтове и варианти за ползване. Друг особен момент е поддържането на шрифтовете. Може сайтът Ви да изпозлва най-интересните шрифтове на света, но вероятността потребителите да не ги виждат е огромна. Именно поради тази причина се използват т.нар. безопасни уеб шрифтове. При тях е гарантирано, че всеки ще ги види.
4. Цветовете:
В тази четвърта точка обръщаме внимание на още един много важен елемент от анатомията на уеб сайта. Цветовете е един общ знаменател, който слагаме под цветовете на шрифтовете, фонът на сайта, подложките, бутоните, иконките, логото и прочие. Всичко трябва да е комбинирано по начин, който да гали окото на потребителите. Важно да отбележим е, че сайтът ще се използва от потребителите и това, че на нас любимият ни цвят е лилаво не бива да налага рамка. В друга наша статия сме разгледали психологията на цветовете, може да я видите тук.
5. Атрактивността:
Една любима наша тема. Всеки бизнес иска да има отличаващ се уеб сайт. С появата на Flash технологията се реализираха множество креативни и на моменти откачени концепции. Сайтовете се правеха анимирани, лъскави, ексцентрични, главозамайващи. Но в последните години нещата се променят. Тенденцията върви в точно обратната посока на зрелището. Все по-трайно се настанява концепцията за минимализъм в уеб дизайна. В днешния забързан свят, потребителите нямат време и желание да се борят и овладяват дизайнерски извращения. Потребителите искат да достигнат максимално бързо до това, което търсят. Особено, ако търсенето се извършва през мобилно устройство. При някои от умните устройства не се поддържат flash сайтове (iOS), също така самата интернет свързаност е в пъти по-бавна. Изводът е, че атрактивността е много важна, но не трябва да бъде за сметка на нещо друго.
Заключение
Разгледахме пет от едно множество на фактори, които оказват влияние върху уеб дизайна. За да бъде един сайт ефективен трябва да се познава историята, настоящето и да се предвиди успешно бъдещето. Професионалната изработка на уеб проекти е сложна материя и изисква, както инвестиция, така и отдаденост. Зад хубавите изображения, които гледа потребителят на дисплейя си, стои много планиране, обмисляне, работа и време. Но всичко това си заслужава, защото се отплаща подобаващо на бизнеса.
Категории: Уеб сайтове Тагове: Уеб сайт, Уеб дизайн, Сайтове, Сайт, Конкурентно предимство
Обратно