28
септември
2012

9 фундамента на отличния потребителски интерфейс

28
септември
2012
9 фундамента на отличния потребителски интерфейс

Не е тайна, че наистина добрият потребителски интерфейс е подчинен на максимата “не се пречкай”.

“Не се пречкай” означава да не разсейва потребителите, а да работи в тяхна полза. Казано по друг начин, чрез отличния потребителски интерфейс хората постигат целите си. До какъв резултат води това? До редуциране на обучението, парите за поддръжка и до по-щастливи и силно ентусиазирани потребители.
Когато се работи по един потребителски интерфейс, без значение сайт, онлайн магазин, уеб базирана софтуерна система, администраторски панел, се взимат предвид следните неща:
1. Трябва да познаваш потребителите
Целите, които има потребителят са и наши цели. Те трябва да се уточнят, повторят и анализират. Трябва да сме наясно с нивото на компетенция на хората, които ще ползват интерфейсите. Когато фокусът падне изцяло върху крайния потребител, тогава ще се създаде интерфейс, който може да постигне целите и да се нарече отличен.
2. Трябва да има приемственост
Потребителите имат нужда от уеднаквяване, последователност, те искат да знаят, че след като един път са се научили да правят нещо с Вашия интерфейс, то всичко натам ще бъде подчинено. Подчиненият на един стил интерфейс позволява на хората да го разберат, да работят с него и да се усети високо ниво на ефективност.
3. Визуална йерархия
Интерфейсът трябва да е изграден по начин, който да фокусира вниманието върху най-важното. Големината, цветовете и разположението на всички елементи работят в екип, като създават една изчистена и ясна структура на интерфейса. Добрата йерархическа подредба спомага за редуциране на комплексни структури, като поднася на потребителя нещата по лесен за асимилиране и използване начин.
4. Обратна връзка
Важно е интерфейсът да комуникира с потребителя, да му говори. Когато един човек върши нещо правилно или неправилно, интерфейсът трябва да му го казва. Тази навременна информираност ще подава сигнали на крайния потребител дали той е постигнал желания резултат или е сбъркал някъде.
5. Прошката
Без значение колко изчистен и ясен е един дизайн, потребителите винаги ще допускат грешки. Интерфейсът трябва да е милостив и да прощава. Това означава, че трябва да разрешава действия като Undo или преправяне на отделни полета, защото никой не обича да стартира дейността си от самото начало. Освен това, ако потребителят допусне грешка, съобщението, което ще получи трябва да има своя обучителен характер, да каже кое е грешно в ситуацията и да се погрижи да не се случва отново.
6. Властта в ръцете на потребителя
След като потребителят е свикнал с използването на интерфейса, трябва да му се махнат помощните колела. Когато започне да изпълнява по-комплексни задачи (особено при уеб базираните софтуери), изскачащите обучителни балончета, стъпки и опити за съдействие се превръщат в отвратителна досада. Добре е да се интегрират shortcuts с клавиатурата, които да позволяват по-бързата работа и интеракция с интерфейса. Друга форма на свобода и власт е персонализирането на интерфейса, това ще рече, че потребителят има възможност да наглася определени карета, бутони и опции, които използва най-често, които са му най-необходими.
7. Трябва да говориш на техния език
Всички интерфейси се нуждаят от някакво ниво на копирайтинг. Всичко по текстовете трябва да следва пътя на разума и очакванията, за да е разбираемо. Всички бутони, менюта, съобщения и функционалности трябва да имат просто и ясно означение. Това ще бъде оценено от потребителите.
8. Простотата
Най-добрите интерфейси са “невидими”. Те не съдържат излишен кич или ненужни елементи. Вместо това подават на потребителя само най-важното и то по най-добрия начин. Ако имате идея да добавите нов елемент към интерфейса, запитайте се дали потребителят ще има нужда от него. Дали добавяте новият елемент или функционалност, за да се ползва от хората, или защото Ви допада на Вас?
9. Само напред
Един от ключовите принципи на отличния интерфейс е подобряването му. Не навлизайте в зоната на комфорт, като си кажете, че всичко е наред и няма какво да се подобри. Запомнете, че реалният тест на един интерфейс, без значение на онлайн магазин, уеб сайт, уеб базирана софтуерна система, е пазарният. В една реална пазарна среда, с истински клиенти може да се измери успеваемостта. И от мига, в който интерфейсът се появи за официално ползване, трябва да се търсят варианти за подобрение.
Категории: Уеб сайтове, Онлайн магазини и търговия, Уеб и софтуерни разработки, Сайтове за мобилни устройства Тагове: Уеб сайт, Онлайн търговия, Онлайн магазин, Онлайн магазини, Уеб софтуер
Обратно