Стратегически подход при персонализацията на потребителското преживяване във Вашия онлайн магазин
С ефективно маркетингово и техническо планиране можете успешно да приложите този изпитан метод за повишаване на онлайн продажбите
Защо този маркетингов похват е толкова важен? 75% от потребителите са по-доволни, когато брандът им изпраща персонализирани съобщения и оферти. Също така, 74% са неудовлетворени, когато съдържанието, което разглеждат не ги касае пряко. Може би най-силното доказателство за силата на персонализацията е, че тя може да повиши продажбите средно с 8%, а в много случаи и с повече.
Анализът и планирането са в основата на ефективната персонализация на един онлайн магазин. Да разгледаме основните фактори, които ще Ви помогнат да създадете най-доброто преживяване за хората, които го посещават.
Разбиране на нуждите на потребителите
Основните насоки в персонализация на потребителското преживяване в електронния магазин включват:
- Препоръчани стоки в зависимост от поведението на клиента, като направени от него предишни покупки например;
- Препоръчани артикули въз основа на поведение, подобно на това на конкретния посетител на онлайн магазина - Пример е секцията „Други потребители, които разгледаха този продукт, разгледаха още“, която се среща все по-често.
- Препоръки, базирани на информация, която е дадена директно от потребителя, чрез анкета например;
- Комуникация, която е основана на поведението на потребителя - Ако например посетителят на интернет магазина изостави артикули в пазарската си количка вместо да ги закупи, може да му се изпрати имейл с напомняне, че съответните стоки го чакат.
- Оферти, базирани на лична информация, като специални предложения за рождения ден на потребителя например;
- Оферти, основани на потребителското поведение - Най-добре познатият пример са програмите за лоялност.
- Персонализация, базирана на данни, получени в реално време - Това най-често са локацията на потребителя и конкретното време от денонощието.
Най-добрата тактика е да приложите микс от тези техники, за да персонализирате не само потребителското преживяване във Вашия онлайн магазин, но и връзките на Вашия бранд с неговите потенциални и настоящи клиенти като цяло. При избора трябва да вземете предвид характеристиките и размера на Вашата целева аудитория и спецификите на Вашия бранд като колко добре познат е на пазара, какъв е продуктовият му асортимент и какъв е размерът на неговата клиентска база. Ето няколко примера.
Ако Вашата целева аудитория се състои от фирми, е добра идея да използвате кратки анкети, които мениджърите да попълнят, с цел получаване на персонализирани оферти. Ако предлагате широк набор от стоки, можете лесно да отправяте персонализирани предложения към потребителите, въз основа на това, което са разглеждали в онлайн магазина Ви. Ако брандът Ви се специализира в луксозни ексклузивни стоки, е по-добре да се концентрирате върху специални оферти по различни поводи.
Технически и маркетингови предпоставки за персонализацията
Реализацията на стратегията за персонализираното преживяването трябва да е заложена при самото изграждане на онлайн магазина или в плана за генерално подобрение, ако такова е възможно. Тя изисква както перфектно програмиране на front-end функционалностите и атрактивен дизайн, така и надеждна система за управление на магазина. Използваният уеб софтуер трябва да организира и анализира данни за поведението на потребителите, които да се използват автоматично при генерирането на съдържанието. Той трябва да включва и функционалност за имейл маркетинг, който позволява ефективна персонализирана комуникация с потребителите, когато те не са в електронния магазин.
Друга важна предпоставка за успех е уеднаквяването на потребителското преживяване на всички устройства. Адаптивният дизайн трябва да е функционален и да гарантира бързото зареждане на страниците на онлайн магазина както на настолни компютри и лаптопи, така и на смартфони и таблети. Персонализацията би била много по-малко ефективна без интуитивна навигация. За потребителите трябва да е лесно да намират желаните от тях артикули чрез добре организирани менюта и продуктови филтри.
Не бива да забравяте и ролята на съдържанието. Големите, красиви и висококачествени продуктови снимки са от огромно значение. Артикулите трябва да са показани в най-добрата им светлина, като потребителите трябва да могат да разгледат и детайлите. Идеалните продуктови описания са не само подробни, но и показват ползите от използването на съответните артикули.
Фините настройки са задължителни
Трябва ли потребителят да създаде свой профил в онлайн магазина, за да получи персонализирано преживяване? Това е фундаментален въпрос, върху който много интернет търговци не се замислят. От една страна, това ще Ви даде ценни данни за по-дълбока персонализация. От друга, ако всички са автоматично задължени да го направят, съществува риск да загубите клиенти, които вече са си харесали артикул и искат да го закупят набързо.
Какво е решението? Дайте възможно най-широк набор от персонализирани функционалности на хората, които желаят да пазаруват като гости, и обяснете ползите от създаването на профил. Те включват не само персонализирани оферти и съдържание, но и възможност за автоматично въвеждане на адреси при поръчка и проследяване на доставката.
Изисква се особено внимание и при вземането на решение каква лична информация да се поиска от потребителите. Основно правило е да не искате прекалено много данни наведнъж, ако не са необходими. Важно е да подчертаете, че те ще бъдат максимално защитени и ще се третират като конфиденциална информация, както и да обясните как те ще подпомогнат за персонализирането и цялостното подобряване на потребителското преживяване. Хората са много по-склонни да споделят рождената си дата например, когато знаят, че ще получат специална оферта за празника си.
Може да се помисли и за контрол на персонализацията от страна на потребителите. Ако например един клиент е избрал определен артикул за подарък, той може и да не се интересува от предложения, свързани с него. В такъв случай, би било добре той да има опцията да скрие подобни оферти. Това също така е и подходящ повод да го попитате директно какво предложения би искал да получава. Това е изключително полезно, тъй като данните, събрани директно, обикновено са най-надеждни.
Верният път за постигане на целите
Персонализацията на потребителското преживяване във Вашия онлайн магазин може да Ви донесе огромни ползи, когато механизмът за прилагането ѝ е изграден така, че да пасва перфектно на Вашия бранд и целева аудитория и да работи максимално ефективно и гъвкаво. За да е успешна тя е необходимо самият сайт да е лесно достъпен и да има интуитивна навигация и страхотно съдържание. Изработката на интернет магазина и уеб софтуера за управлението му по индивидуален проект Ви дава необходимата гъвкавост за постигането на тези цели.
Не забравяйте думите на Стив Джобс, че трябва първо да се създаде потребителското преживяване и след това да се изгради технологията, която го прави възможно. На първо място разберете от какво имат нужда и какво искат потребителите, за да определите най-добрите начини за персонализация. След това можете да се концентрирате върху технологията, необходима за прилагането им.
Използването на прототипи е задължително при изграждането на един онлайн магазин и потребителското преживяване на него. Чрез тях избраните методи на персонализация могат да се тестват и оценят предварително - преди да се изградят технологично. В случай, че някои от тях не пасват достатъчно добре на бранда или не са достатъчно ефективни, те могат да отпаднат без да се губят време, усилия и пари. Така персонализацията ще генерира най-високите възможни приходи и възвръщаемост на инвестицията.