Минималистичният уеб дизайн - мечти в снежнобяло

По-малкото е повече, особено когато става въпрос за дизайна на един уеб сайт. Запознайте се с най-важните особености на минималистичния уеб дизайн и как се изгражда той. Ключът е в бялото пространство.

Минималистичният уеб дизайн, основан на ефективното използване на бели пространства и елегантния потребителски интерфейс, е изключително популярен в момента и то не защото е зима и навън вали сняг. Ето някои насоки, които са основополагащи за постигането на желания ефект.

Какво представлява минималистичният уеб дизайн?
Неговите корени могат да се проследят до миналия век, когато се заражда дизайнерската философия „по-малко е повече“ и започва да се прилага при разработката на различни видове продукти. В уеб дизайна, минимализъм се постига чрез включването само най-необходимите елементи за ефективната работа на уеб сайта, като фокусът е върху функционалностите и доброто потребителско преживяване. Той не е липса на нещо, а перфектното количество от всяко съществено нещо.

Звучи лесно, нали? Само че не може да се постигне минимализъм, като просто се махнат елементи от дизайна на един уеб сайт. Необходимо е да се преосмисли цялата концепция на дизайна. Функционалният минимализъм се базира на разбирането за повече свобода и концентрация върху най-важното, а не на това да се даде малко или нищо. Тук на помощ идват прототипите, които позволяват на разработчиците да представят концепцията за интерфейса с достатъчно информация и да я тестват ефективно преди да пристъпят към програмирането. Ще се върнем към прототипите малко по-нататък.

Белите пространства: невидимото оръжие на минималистичния уеб дизайн
Един от стълбовете на тази дизайнерска философия е празното или бяло пространство. Това е пространството между елементите на потребителския интерфейс, което служи за насочване на потребителите визуално. Колкото повече е празното пространство около един елемент, толкова повече той изпъква и привлича вниманието.

Трябва да се отбележи, че има и критици на този подход. Въпреки това, твърдението, че празното пространство всъщност е загуба на пространство, е мит. Важното е да не се отива в крайности, а да се използват техники, които доказано имат максимален положителен ефект.

Когато говорим за празно пространство, често си представяме едно безкрайно снежнобяло поле, но идеята е не да има прекъсвания, а да се създаде баланс и хармония между елементите под различни форми:
- Активно празно пространство - то нарочно се оставя незапълнено, за да се постигнат по-добра структура и оформление. То също така поставя акцента върху съдържанието, водейки потребителя от един съществен елемент към друг.
- Пасивно празно пространство – То включва пространството около самата уеб страница и празните места вътре в съдържанието. То служи за създаване на комфорт на потребителите във визуално отношение.
- Макро бяло пространство - То се намира между основните елементи в една композиция.
- Микро бяло пространство - То се намира между по-малките елементи, като редовете на листите, снимките и техните заглавия и дори между думите в текста.

Има и разлики между визуалното, структурното и текстовото празно пространство, за които трябва да се помисли. И още нещо много важно - празното пространство не е непременно бяло. Могат да се използват различни светли цветове. Най-важното е празното пространство да кара потребителите на уеб сайта да обърнат внимание на съдържанието и да го разгледат.

Ползите от минималистичния дизайн
Да видим как ефективното използване на празни пространства ще допринесе за привличането и задържането на потребители на Вашия уеб сайт и превръщането им в клиенти.

По-лесно четене: Когато всички елементи не са струпани един върху друг, очите могат да си почиват и следователно има по-голяма вероятност потребителите да прочетат всичко написано и да стигнат до същността на Вашето послание. Проучваният сочат, че хората не четат уеб страниците по същия начин както тези на хартия - в нашия случай те преглеждат съдържанието набързо. Поради това, всичко важно на страницата трябва да се откроява. Използването на празно пространство прави един текст по-лесен за четене, просто защото с по-малки параграфи, текстът изглежда по-смилаем.

Интуитивен поток на информацията: Колкото по-малко елементи се съдържат в потребителския интерфейс, толкова по-важен става всеки от тях. Това налага създаването на перфектна информационна йерархия с внимателно изградена решетъчна структура и прецизно подбрани типография, цветове и пропорции. Чрез избягването на ненужни украшения, прекалено много текстово съдържание и цялостна претрупаност, може да се подобри комуникацията с потребителите и броят на тези, които стават лоялни. За целта е необходимо да се установи йерархия между елементите, да се сложат обозначения до релевантни полета и да се групират свързани теми при създаването на полетата, които се попълват от потребителите.

Намаляване на умственото напрежение: Въпреки сложността на човешкия мозък и огромните възможности, които той притежава, неговият капацитет за обработка на информацията не е безкраен. След определен момент, способността за концентрация естествено намалява. Когато се организира и редуцира обема от информация, която да се обработва, концентрацията се увеличава. Точно това се постига с използването на празни пространства в минималистичния уеб дизайн. Този похват позволява групирането на информационни елементи, които са свързани, по лек за възприемане начин. Резултатът е не само по-добро разбиране на информацията, но и по-лесното ѝ запаметяване.

Естествено движение на потребителите: Когато има стабилна рамка, елементите на страницата могат да се поставят стратегически, така че да изпъкват без да са натрапчиви. Целта е да се насочат правилните хора към правилното място. Празното пространство може да помогне за фокусирането на ползвателите на сайта. Когато то е правилно използвано, елементите са подредени по начин, който позволява по-добра комуникация с потребителите и ги насочва елегантно. При спазване на фундаментални принципи като силна решетъчна структура, визуален баланс и точно подреждане, положителният ефект е гарантиран.

Йерархическата организация на съдържанието на уеб сайта е добър начин едно послание да се предаде ефективно. Потребителската сесия започва с общ преглед, предлаган от началната страница, и продължава с насочване към по-подробните страници чрез менюта, карета, на които може да се кликне, и бутони с призиви за действие. Този вид организация на информацията не се характеризира само с разделянето и на категории и подкатегории. Изисква се и използването на празно пространство, за да могат потребителите да се концентрират върху предоставеното съдържание.

Изграждане на прототипи на минималистични уеб сайтове
Прототипите дават практически пълна представа за това как ще работи и как ще изглежда един уеб сайт. Те се изграждат от дизайнерите, които черпят вдъхновение от различни източници, включително съществуващи сайтове. При минималистичните уеб сайтове, най-важно е всички елементи, включително и празното пространство, да се използват ефективно, за да се изгради желаното потребителско преживяване без каквито и да е било ненужни допълнения.

Една от основните ценности на прототипите е, че те дават възможност да се пренареждат и аранжират с точност елементите за постигане на съвършенство. Лесно може да се намалява и увеличава празното пространство между компонентите със съдържание, така че да се изгради естетическа минималистична структура, която е приятна за окото и удобна за ползване. Идеята е дизайна на уеб сайта да е хармоничен и да улеснява хората да разберат и запомнят посланията на бранда.

Минималистичният дизайн се характеризира с интуитивна навигация, както беше отбелязано по-рано. Въпросът е как да се постигне това в синхрон с маркетинговите цели на бранда. Опитните разработчици експериментират с различни сценарии и усъвършенстват навигацията и пътя на потребителя още на този ранен, концептуален етап от проекта, посредством прототипите.

Тестовете на готовите интерактивни прототипи целят да отговорят на въпросите колко добра би била комуникацията на бъдещия уеб сайт с потребителите, колко интуитивна би била навигацията и колко лесно би било да се разбере информацията. Важно е тестовете да се провеждат с дигитално генерирани персони или с истински потребители, които имат основните демографски и други релевантни характеристики на целевата аудитория на бранда. Също така, е необходимо да има ясни фактори и критерии за оценка и анализ на използваемостта. По този начин, разработчиците могат да са сигурни, че празното пространство в никакъв случай не е похабено, а напротив.

Изводите
Минималистичният уеб дизайн е естетически красив със своите концентрирани елементи и празни пространства. По-важното е, че той има практическа роля за подобряване на потребителското преживяване и за постигането на целите на бранда.
А Вие искате ли уеб сайт, който да отговаря на последните тенденции и да предлага страхотно преживяване на потребителите, превръщайки ги във Ваши клиенти? За реализацията му можете да се обърнете към нашия екип, като направите запитване сега.
Споделете в: