26
юни
2012

Сайтовете за групово пазаруване

Преглед на бизнес модела, миналото, настоящето и бъдещето

26
юни
2012
Сайтовете за групово пазаруване

В тази статия ще направим преглед на бизнес модела на сайтовете за групово пазаруване или сайтовете за колективно пазаруване, както може би сте ги чували. Двете понятия водят към едно и също значение. Ще обясним какво представляват, как са се зародили, какво се случва в днешно време и какво би се очаквало в бъдеще.

Какво представлява един сайт за групово пазаруване?
Това е начин, по който потребителите използват интернет, за да пазаруват с огромни отстъпки. Групи от клиенти се събират, за да купят конкретна стока или услуга, а бизнесите им предлагат в замяна големи намаления. Сайтът е посредник между крайните клиенти и бизнесите, които осигуряват офертите.
Ако регистрираните потребители в уеб сайта харесат определена оферта, то те се включват в закупуването й. Заявяват, че искат да я закупят и чакат докато времето й изтече. Освен времето, в което офертата е активна, друг важен фактор е и минамалният брой клиенти, който трябва да се събере. След като предложението с отстъпка набере необходимия брой клиенти, времето изтече, потребителите получават на имейл ваучер за отстъпка. После с този ваучер използват намаление за конкретната оферта, която са избрали.
Хотели, спа центрове, ресторанти и всякакви подобни бизнеси трябва да намалят драстично цените си, за да участват в подобни сайтове за групово пазаруване. Масово намаленията са от 50%, дори достигат до 90%.
Това на пръв поглед може да е стресиращо за бизнесите, но от друга страна им осигурява голяма група нови клиенти. Тогава целта е да бъдат задържани и да бъдат превърнати в постоянни клиенти.
Как сайтът за колективно пазаруване печели пари?
Сайтът за групово пазаруване взима комисионна от бизнеса, който участва с оферта. Комисионна се изплаща за всяка сключена сделка. Размерът й е въпрос на договорка между страните. Някои сайтове взимат 50% комисионна от всяка сделка, а други, предимно новостартиращите, играят с много по-ниски проценти.
Кой печели от модела за групово пазаруване?
Самият модел е ситуация, в която всички печелят - клиентите, сайтът за групово пазаруване и бизнесите, осигуряващи оферти.
Клиентите печелят чудесни отстъпки. Кой не иска да пазарува по-евтино?
Сайтът за групово пазаруване печели комисионна от всяка сключена сделка.
Бизнесите печелят нови клиенти.
Какво се случва в днешно време?
Моделът за групово пазаруване приема различни форми. Няма строго определена, която трябва да се следва.
Много от сайтовете пускат оферти, които нямат задължителен минимален брой купувачи. Това означава, че дори и 1 клиент да закупи ваучера за отстъпка, сделката се осъществява.
Други сайтове и оферти, в частност, изискват минимален брой закупени ваучери, за да бъде сделката успешна. Ако не се съберат, то сделката се обявява за неуспешна, но потребителите не губят парите си, връщат им се обратно.
Друг похват е използването на уникална сделка на деня. Тя представлява топ предложението и е валидна само за един ден. Съответно в тези 24 часа трябва да се извършат всички възможни продажби на ваучера за отстъпка.
На другата крайност са оферти с огромен срок на активност, по една седмица и нагоре.
Всичко изброено е въпрос на бизнес гледна точка и маркетинг.
На българския пазар се създадоха и изчезнаха много сайтове за колективно пазаруване. Повечето от тях предлагат много сходни оферти, което не ги диференцира по никакъв начин. Също така се появиха и уеб сайтове, които събират на едно място, като голям пазар, офертите от множество сайтове за групово пазаруване. Това улеснява крайния потребител, защото има по-голям избор. А отделните сайтове за групово пазаруване си плащат такса за участие в големия пазар.
Какво би се случило в бъдеще?
Ние вярваме, че на този етап от развитие е отлична идея да се създават нишови проекти за групово пазаруване. Собствениците на подобен проект трябва да се замислят къде имат най-добри контакти и познания, да се съсредоточат в тази сфера и да осигурят уникални оферти. Това би помогнало за отличаването и специализирането на един уеб сайт за групово пазаруване. Би било чудесно хората да знаят, че Вие сте сайтът за екстремни оферти или за най-добрите спа процедури, или за атрактивни екскурзии, или за хапване на най-ниски цени.
Колективното пазаруване и Facebook.
Сайтовете, които позволяват на хората да се събират и купуват с големи отстъпки, се допълват чудесно от Facebook. Социалната мрежа може да се използва по забележителен начин като платформа за популяризиране на бранд, комуникиране с потребители и продажба на оферти по всяко време. Във Facebook се намира най-активната част от населението, което КУПУВА. С една отлична рекламна кампания, приложение за продажба на оферти, приложение-игра, раздаване на награди, може да се постигнат прекрасни резултати. Facebook е един от основните канали за продажба на оферти с намаления.
Назад във времето към корените.
Бизнес моделът за колективно пазаруване с отстъпки се е зародил в Китай. Там за пръв път tuángòu въвежда концепцията за подобен тип събиране на хора, които искат да купят една стока в големи количества, в замяна на сериозна отстъпка.
Кога груповото пазаруване стана популярно?
Ноември 2008 година в САЩ стартира Groupon (името е комбинация от думите group и coupon). Първоначално предлага сделки в Чикаго, после в Бостън, Ню Йорк и Торонто. Проектът търпи чудовищно развитие, което в крайна сметка се равнява на 35 милиона регистрирани потребители. Groupon излиза извън територията на Съединените Американски Щати и стъпва в Европа, Азия и Южна Африка.
Можем да заявим, че с проекта Groupon се ражда и концепцията за колективно пазаруване, която познаваме днес.
За любопитните: Проектът Groupon е създаден със солидна инвестиция в размер на 1 млн. $. През април 2010 година, проектът е оценен на 1.35 млрд. $.
Заключение
Моделът за колективно пазаруване до голяма степен раздвижи пазара на онлайн търговия в България. Не само в нашата страна, но и в цял свят се получи голям бум на подобни сайтове. И е логично, все пак това е ситуация, в която всички печелят. Ако обмисляте да създадете подобен проект, то помислете най-вече за офертите, които трябва да осигурите. Те наистина трябва да са атрактивни. Изяснете си основни моменти по целия бизнес план и потърсете фирма уеб разработчик, с която да реализирате начинанието.
Категории: Онлайн магазини и търговия Тагове: Онлайн търговия, Онлайн магазин, Продажби, Онлайн магазини, Бизнес
Обратно