За корпоративните сайтове с любов

В днешната статия ще разгледаме няколко погрешни схващания, които плуват около корпоративните уеб сайтове. Като начало започваме с това, че са уеб проекти на големи компании с множество служители, внушителни годишни обороти и всичко съпътстващо. Обикновено този тип сайтове имат по-комплексна информационна архитектура, в сравнение с останалите фирмени интернет страници.
И така, нека в следващите редове разгледаме няколко казуса.
1. Сайтът като жертва на политиката
В повечето по-големи организации уеб сайтовете се менажират от IT екип и маркетинг отдел. Обикновено комуникацията между тях е истинско представление, за което си заслужава да купите билети за предните редове. Хубаво е и двете страни да имат фундаментални познания в направление уеб, за да може корпоративният сайт да бъде адекватен. От сътрудничеството между тези хора зависи залагането на целите пред уеб проекта, тяхното изпълнение, user experience, изграждане на онлайн бранд. Понякога корпоративният сайт става жертва на вътрешнофирмени боричкания и опити за налагане на мнение.
Корпоративният сайт не е уродливо продължение на брошурите, визитките и всички останали печатни материали. Нито е средство за запълване на времето на част от екипа. За разлика от рекламата, която облъчва, сайтът създава диалог, дава възможност за интеракция. Съответно екипът, който седи зад него трябва да е много наясно със случващото се, трябва да е единен и да преследва обща цел.
2. Поддръжката на сайта e работа на пълно работно време
Огромните корпоративни уеб сайтове изискват много сериозна поддръжка. Понякога това се подценява. За управлението на голяма и динамична информационна архитектура са необходими хора, които по цял ден да се занимават с това. Това важи най-вече за проекти, които имат значителни продуктови номенклатури, които постоянно се менят. Тук не визираме следенето за правилното функциониране на сайта и евентуалното отстраняване на бъгове. Това е работа на компании като Whiz, които изработват тези проекти. Конкретното менажиране и обновяване на съдържанието е по-тежко отколкото предполагате. В уравнението можем да добавим и въпросите, запитванията, оплакванията, които ще получавате през сайта. Различните посетители на корпоративната страница ще задават въпроси, които ще са свързани с продукти и услуги, които са обявени в сайта. Изграждането на стратегия за обгрижването на корпоративния сайт е чисто и просто задължително.
3. Обновяването на дизайна не е достатъчно
Понякога…не много рядко…корпоративните уеб сайтове тънат в забвение, защото няма кой да ги поддържа и овехтяват, както морално, така и технологично. Тогава някой споделя на всеослушание, че сайтът е за подмяна, защото се е превърнал в чудовище, плод на сношение между скопен дявол и ялова вещица. Или нещо в същия контекст.
Преди да се пристъпи към малкия креативен взрив на идеи и предложения, трябва да се помисли много внимателно. Храната за размисъл е в следните насоки:
  • Каква обратна връзка сме събрали от потребителите?
  • Какви са целите, които залагаме пред сайта?
  • Как ще поддържаме този титан?
  • Кой ще е прекият ръководител на проекта?
  • Имаме ли бюджетна готовност за начинанието?
  • Как виждаме нещата около бъдещото развитие на проекта?
Провеждането на диалог във връзка с горните булети е от съдбоносно значение. В крайна сметка корпоративният сайт е вид инвестиция, която трябва да бъде оправдана и издържана логически.
4. Уеб сайтът не може да се хареса на всички
Това не важи само за корпоративните сайтове, но и за всички стоки, които ни заобикалят в ежедневието. И това не е проблем. Точно така, важното е сайтът да се харесва от таргет аудиторията. Останалите не са важни, може да звучи егоистично и рязко, но е истина. В тази връзка трябва да сте много в час с хората, към които е насочен корпоративният сайт. Силно препоръчително е да имате направени анализи, които да послужат при изработката на уеб проекта.
Ако се стремите да направите сайт, който да се хареса на всички, то ще се окажете със сайт, който не се харесва от никого. Фокус върху правилните люде е ключът към успеха. По този начин се изготвят правилните съдържание, функции и визия.
5. Сайтът не е за Вас
Трябва напълно да се елиминират личните предпочитания на мениджъри, участници в работните екипи, роднини, приятели и прочие. Корпоративният уеб сайт се създава за крайните юзъри, които ще го ползват. Само по този начин ще е въздействащ, адекватен и ще постигне целите си. Държим да отбележим, че и самото съдържание трябва да е съобразено с посетителите на сайта, тяхното ниво и разбирания.
6. Разработката се прави от екипи
Стигаме до един преломен момент в статията и разработването на корпоративен сайт като цяло. Големите проекти се градят от екипи, които трябва да са добре споени. Много често корпоративните сайтове се изработват от външни компании като Whiz, които се занимават от сутрин до вечер с уеб разработки. Съответно е налице екип на разработчика, с който трябва да комуникирате. Обаче, от другата страна е Вашият екип. Редиците му трябва да са доста стегнати, да има ясно изразен лидер на проекта, да са делегирани права на участниците, да са разпределени задачите. Всеки иска да изказва мнение по отношение на дизайна, но има още стотици неща, които трябва да се организират и свършат. Ако структурата на работната Ви група е куца, то цялата история може да отиде по дяволите. Необходим е един хубавец или хубавица, проектов мениджър, който да контролира нещата и взима окончателните решения.
Принципно най-много разногласия се появяват около дизайна. Всеки участник в проекта има собствено виждане по въпроса, предпочитания, аргументи, пол, възраст, културни схващания или липса на такива, проблеми в детството. Дизайнът е изключително субективно нещо. При програмната част и функционалностите нещата са по-различни - или работят, или не. Разногласията по отношение на дизайн визията трябва бързо да се потушат, за да се следват етапите на разработка, както и определените срокове. И винаги да се има предвид, че корпоративният сайт се създава за конкретна таргет аудитория.
7. Администраторският панел не е лампата на Аладин
Често се забелязват нереалистични очаквания към администраторските панели. Те не са точно машинки за изпълняване на всевъзможни желания. По-скоро служат за управление на предварително дефинирана структура. Изграждат се по възможно най-добрия начин, който да спомогне за бързата работа със сайта. Това е по отношение на менажиране на съдържанието, различни нива на достъп и йерархия, пестене на време, сигурност. До голяма степен могат да се направят гъвкави според изискванията. Но тези изисквания постоянно се менят. Съответно е добре да се започне с една листа, която да се обсъди и приоритизира.
Заключение
Всеки корпоративен уеб сайт е строго индивидуален и има собствени казуси за разрешаване. Изключения винаги съществуват и това прави нещата още по-интересни. Но се надяваме днешната статия да Ви помогне в избягването на някои от болезнените грешки, които съпътсват изработката на корпоративен сайт и неговото управление. Ако успеете да се справите с премеждията, ще управлявате отличен уеб проект, който ще жъне успехи за Вашата организация.

Ако се интересувате от изработка на корпоративен уеб сайт, то изпратете ни запитване тук.

Споделете в: